DMI vejret som web-tv på ContentGate

Report this content

Danske ContentGate har skabt verdens første helt uafhængige markedsplads for handel med professionelt videoindhold på internettet og er netop gået ind i en ”softlaunch” periode, hvor de forskellige aktører kan afprøve markedspladsen. Den første indholdsproducent på markedspladsen er Danmarks Meteorologiske Institut, som producerer vejrudsigten med rigtige metrologer seks gange om dagen fra 20. april.

Som uafhængig og neutral markedsplads vil ContentGate skabe et volumenmarked for videoindhold på nettet. Et marked med en omsætning og indtægtsmuligheder, der gør det interessant for alle markedets aktører - som produktionsselskaber, internetmedier, annoncører, mediebureauer, TV stationer - at satse seriøst på web-tv. Den første indholdsleverandør hos Contentgate er Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) og det er ikke en tilfældighed. – Vi tænkte; hvad er det som alle danskere interesserer sig for og som alle vil se - og svaret var vejrudsigten. Derfor kontaktede vi DMI for at høre, om de kunne tænke sig at producere vejudsigten og levere det første indhold til ContentGate. Heldigvis var det en ide, som de også selv havde arbejdet med et stykke tid uden at have fundet en løsning, der også kunne generere de nødvendige indtægter til at dække produktionsomkostningerne. Men det kan DMI med ContentGate, siger Claus Højlund som er kommerciel direktør i ContentGate. Vejrudsigterne fra DMI og alt andet på indhold på ContentGate afregnes til en CPM-baseret pris, altså en pris pr. 1.000 visninger, og det betyder, at netmedierne kun afregner det faktisk forbrug af indholdet. På samme måde modtager netmedierne betaling for eksponeringen af de annoncer som de henter via ContentGate og viser i deres kanaler - og især salg i målgrupper gør dette marked attraktivt. Hos ContentGate mødes rettighedshaverne med annoncører og netmedier til det, der meget gerne skulle blive en god forretning for alle parter. – Produktionen af seks daglige vejrudsigter i web-tv format er en naturlig udvikling af vores oplysningsvirksomhed på dmi.dk. Vi får moderniseret formidlingen og vores vejrudsigter i web-tv format bliver tilgængelige for alle de internet-medier, som ønsker at benytte dem. Det har været et stort skridt at tage, fordi produktionen er ressourcekrævende og derfor er vi glade for samarbejdet med ContentGate, som kan være med til at finansiere web-tv produktionen, siger vejrtjenestechef Carsten Simonsen fra DMI. Fra den 20. april producerer DMI seks daglige vejrudsigter i web-tv format, som både kan ses på dmi.dk og som lægges ud på ContentGate markedspladsen. Her kan alle de netmedier, der gerne vil tilbyde deres brugere vejrudsigten fra Danmarks ultimative vejrautoritet, købe vejret og betale efter forbrug. Med vejret kan netmedierne tiltrække endnu flere besøgende og samtidigt sælge annoncer omkring de attraktive vejrudsigter. ContentGate sikrer gennem samarbejder med brancheorganisationer og analyseinstitutter, herunder GEMIUS, at der kan gives fuld dokumentation for afvikling af kampagner i henhold til de gældende branchestandarder. ContentGate samarbejder også med KODA, der sikrer en enkel afrapportering og betaling af afgifter ved afvikling af klip med musik. Yderligere oplysninger på www.contentgate.com

Tags: