Copenhagen Malmö Port forbedrer sit resultat

Copenhagen Malmö Port (CMP) øgede omsætningen med 7 procent i 2014. Også driftsresultatet blev forbedret og lå på 89,5 millioner SEK. Årsagen til disse stigninger var især øgede volumener inden for RoRo, Container og Tørbulk.

CMP's omsætning i 2014 var på 763 (715) MSEK. Driftsresultatet blev 89,5 (86,7) MSEK, mens driftsmarginalen udgjorde 11,7 (12,1) procent.

– Det er glædeligt, at CMP har kunnet forbedre såvel omsætning som resultat i 2014, især fordi vi samtidig har øget volumenerne inden for flere af vores forretningssegmenter, siger Johan Röstin, CEO i CMP.

Inden for RoRo-trafikken steg volumenerne med omkring 10 procent sammenlignet med 2013 og udgjorde omkring 279 000 enheder. Det var tredje år i træk med stigende godsvolumener inden for RoRo. Håndteringen af nye biler faldt til 357 000 køretøjer. Inden for dette område indgik man samtidig nye samarbejdsaftaler, f.eks. med Ford. Volumenerne inden for Vådbulk faldt i sammenligning med 2013, især på grund af mindre volumener inden for transitolie. Containerhåndteringen steg til omkring 149 000 enheder. Volumenerne voksede også inden for Tørbulk i 2014, hvor CMPblandt andetdrog fordel af den igangværende udvidelse af metroen i København.

– Det har stor betydning for os, at vi arbejder inden for flere forskellige forretningssegmenter. Det giver risikospredning og betyder, at CMP kan øge sine volumener, også i perioder, hvor efterspørgslen er forholdsvis ringe, konstaterer Johan Röstin.

I 2014 blev København udnævnt til den bedste krydstogtdestination i Østersøen. Krydstogttrafikken havde en bruttotonnage på 20,9 millioner ton (23,1) og omkring 772 000 passagerer (837 000). I løbet af foråret blev den nye krydstogtterminal i København indviet. Takket være denne investeringe kan CMP nu tilbyde en topmoderne og stadig mere miljøvenlig krydstogttjeneste. Satsningen bekræfter desuden Københavns position som den førende krydstogtdestination i Nordeuropa.

Johan Röstin, adm. direktør, Copenhagen Malmö Port AB

tlf.: +46 (0)40-680 41 00, johan.rostin@cmport.com