Mere gods med tog til CMP

Copenhagen Malmö Port, CMP, har indledt et nyt samarbejde, som øger godstogstrafikken til og fra Norra Hamnen. Den nye togforbindelse udgår fra Nederlandene og betjener Malmö tre gange om ugen. Samarbejdet styrker CMP's rolle som knudepunkt for godshåndteringen i det sydlige Sverige

Nu vokser godstrafikken med bane i Malmö og Norra Hamnen. Det er den tyske speditør Kombiverkehr, der har etableret en ny togforbindelse, der betjener Malmö tre gange om ugen. Det første tog med en kapacitet på op til 36 vogne ankom den 29. januar.

Vi modtog en forespørgsel fra Kombiverkehr lige før årsskiftet og er hurtigt kommet i gang med samarbejdet, fortæller Ann-Charlotte Halldén Åkeson, Key Account Manager hos CMP.

Knudepunkt for godshåndtering
Toget udgår fra den hollandske by Coevorden, og på vej imod Malmö passerer det også Bad Bentheim i Tyskland. Endestationen er Norra Hamnen i Malmö. Derefter omlastes toget og kører tilbage til Tyskland og Holland.

CMP har stor kapacitet med hensyn til kombitrafik med tog og er derfor et interessant alternativ til indlandsterminalen i Malmö, siger Ann-Charlotte Halldén Åkeson. Hos os kan gods også let omlastes mellem skib, tog og lastbil, hvilket gør CMP til et praktisk knudepunkt i logistikhåndteringen.

At kunne tilbyde disse trimodale tjenester, hvor flere transportformer kombineres, er derfor et vigtigt redskab for os i konkurrencen, fortsætter hun.

En stor aktør
Aktiviteterne ved kombiterminalen i Norra Hamnen er bygget op omkring to separate sporsystemer. Sporene er 800 meter lange, og her kan CMP laste og losse hele togsæt. Det er let at udvide kapaciteten med to spor mere i Norra Hamnen.

Speditøren Kombiverkehr håndterer gods via kombitrafik med tog over hele Europa. Virksomheden er en stor aktør og håndterede cirka 22 millioner tons gods i 2013. Kombiverkehr afvikler togtrafikken til og fra Malmö i samarbejde med togoperatørerne DB Schenker og Green Cargo.

For mere information, kontakt venligst:
Johan Röstin, adm. direktør for Copenhagen Malmö Port AB
+46 (0)40-680 41 00, johan.rostin@cmport.com

Ann-Charlotte Halldén Åkeson
Key Account Manager, Port & Terminal Operations, Copenhagen Malmö Port AB
+46 (0)40-680 42 67, anncharlotte.h.akeson@cmport.com

Om Copenhagen Malmö Port
CMP, Copenhagen Malmö Port, er en af de største havne- og terminaloperatører i Norden samt en af de største krydstogtterminaler i Nordeuropa. CMP er en af 83 europæiske core ports, som af EU anses for at være særligt betydningsfulde for udviklingen af de nye transportkorridorer i Europa.