Ny krydstogtkaj i Visby i samarbejde med CMP

Region Gotland og Copenhagen Malmö Port (CMP) skrev i dag formelt under på den aftale, der skal gøre Gotland til en ny hovedattraktion for Østersøens krydstogtturister.  Forberedelserne med at udbygge havnen er i fuld gang, blandt andet med den marinearkæologiske undersøgelse.

Region Gotland og Copenhagen Malmö Port (CMP) underskrev i dag en aftale om brugsrettigheder, der betyder, at regionen investerer omkring 250 millioner kroner i en ny krydstogtkaj mod at CMP lejer kajen i 20 år.

-  Nu er der fuld fart på samtlige maskiner! Byggeprojektet kører løs med planlægning og forskellige undersøgelser på stedet, og sammen med øens erhvervsliv skal vi sørge for, at Gotland er parat, når kajen er klar i 2018, siger regionsstyrelsens formand Åke Svensson.

CMP har lang erfaring med at udvikle krydstogthavne, og havnen i København har modtaget flere udmærkelser blandt andet som årets krydstogthavn.

- Vi ser frem til at bidrage med vores erfaring i samarbejdet med Region Gotland. Dette er en vigtig aftale for os, eftersom vi kan tilbyde vores kunder en mere attraktiv krydstogtrute. At vi dermed også bidrager til, at flere turister besøger Gotland, kan man kun glæde sig over, siger Johan Röstin, CEO for Copenhagen Malmö Port AB.

For blot et år siden var krydstogtkajen et projekt, næsten alle på Gotland ville have, men som ingen troede ville blive virkelighed. Et møde under sidste års Almedalsuge lagde kimen til det samarbejde, der pludselig løste op for alle knuder. Med en stærk samarbejdspartner blev investeringen pludselig betydeligt mindre risikabel og samtlige repræsentanters partier bakkede i august op om det færdige aftaleforslag.

I november indledtes de marinearkæologiske undersøgelser uden for Kopparsvik, og til foråret er det tid til geotekniske undersøgelser på havbunden. Det egentlige byggeri indledes med opmudring i foråret 2016 og to år senere lægger de første krydstogtfartøjer til ved Gotlands nye krydstogtcentrum.

- Det er et omfattende puslespil at bygge en krydstogthavn og etablere en attraktiv krydstogtdestination, hvor mange offentlige og private aktører skal arbejde godt sammen. Det er en af de vigtigste årsager til Københavns succes, som vi lægger stor vægt på. Starten på projektet i Visby har været særdeles lovende, siger Arnt Møller Pedersen, krydstogtchef i Copenhagen Malmö Port AB.

I perioden fra 2000 til 2012 steg antallet af krydstogtpassagerer i Östersjön fra 1,1 millioner til 4,2. En krydstogtkaj i Visby vurderes at kunne øget antallet af anløb til omkring 150 krydstogtfartøjer årligt, med et passagergennemsnit på cirka 1700 gæster pr. fartøj, og genere indtægter til handels- og turisterhvervene på omkring 90-130 millioner kroner årligt.*

CMP er Nordeuropas førende krydstogthavn med omkring 346 anløb og ca. 800.000 gæster fra mere end 150 lande årligt i København sammen med Malmø.

Spørgsmål og kommentarer:
Åke Svensson, regionstyrelsens formand: 0704-47 68 98