Presseinvitation – indvielse af ”miljøtorpedo” i Malmøs oliehavn

Copenhagen Malmö Port (CMP) er først i verden med en unik teknik, der afgrænser olieudslip – en automatisk flydespærring, der lukker havnebassinet af og beskytter vand og omkringliggende strande.

Teknikken kaldes Autonomous Surface Vessel (ASV). Det er en eldrevet ”torpedo”, der skydes ud i vandet, trækker en flydespærring med sig og derefter låser sig fast i en af dockingstationerne omkring havnebassinet. Tid spiller altid en afgørende rolle, hvis der sker et udslip. Med ”miljøtorpedoen” ASV kan oliehavnen i Malmø spærres af på blot 5-6 minutter.

Teknikken er udviklet af virksomheden SP Marine i Göteborg i samarbejde med CMP. Via GPS kan ”torpedoen” programmeres og følge en fast kurs eller styres ved hjælp af en trådløs sender. Investeringen er en del af CMP's arbejde med miljø og socialt ansvar – et arbejde, der fokuserer på et renere havmiljø og på et tryggere liv på havet, i havet og ved havet.

Dato:       Torsdag den 13. oktober

Tid:          11.00

Sted:       Utögatan 8, Swede Harbour i Malmø

Aktivitet: Torpedoen prøveaffyres af Kjell-Arne Landgren, formand for Räddningstjänsten Syd.

I forbindelse med indvielsen byder CMP på et lettere måltid.

Akkreditering af pressefolk er obligatorisk. Tilmelding skal ske senest den 11. oktober til presseansvarlig Christina Malmberg via mail christina.malmberg@aspekta.se eller mobil +46-(0)709-530595.