Stabilt resultatniveau for Copenhagen Malmö Port

Copenhagen Malmö Port AB (CMP) nåede i 2012 en omsætning og et driftsresultat på samme niveauer som 2011, trods svagere konjunktur. Bildistributionen, ro-ro-trafikken og olietransporterne steg kraftigt.

CMP’s omsætning beløb sig til 725 MSEK (727), og driftsresultatet blev 102 MSEK (101). Før vekselkurseffekter samt indtægter og omkostninger af engangskarakter steg omsætningen med 4 procent og driftsresultatet med 15,8 MSEK.

- Resultatet afspejler, at virksomheden har udviklet sig stabilt trods den økonomiske situation, siger Johan Röstin, adm. direktør i CMP.

Håndteringen af nye biler til markederne i Østersøregionen fortsatte med at stige for tredje år i træk. Antallet af biler steg med 9 procent til 457.000. I øjeblikket håndterer CMP personbiler fra 13 forskellige bilproducenter. Så sent som i februar 2013 blev havnen i Malmø det svenske omdrejningspunkt for Mercedes varebiler.

- Tilgangen til land og kajer og den gode geografiske placering muliggør yderligere ekspansion. Vores mål er at øge volumenerne til 520.000 biler i løbet af 2013, fortsætter Johan Röstin.

Den positive tendens for krydstogtsvirksomheden fortsætter også, med en stigning i 2012 til 376 anløb (370) og 840.000 passagerer (820.000). København blev kåret til den bedste krydstogtshavn for femte år i træk. I 2013 tager krydstogtstrafikken også fart i Malmø, når den spanske krydstogtsarrangør Pullmantur forlægger sine krydstogtsanløb til byen.

Ro-ro-trafikken steg med godt 5 procent til 245.000 lastbiler/trailere, og håndteringen af olie med 16 procent til 5,2 millioner tons. Container- og tørlastmængderne faldt noget.

Spørgsmål og kommentarer:

Johan Röstin, adm. direktør, CMP AB