Unik ”torpedo” beskytter Malmö havn ved olieudslip

Copenhagen Malmö Port (CMP) installerer som den første havn i verden et system, som spærrer for olieudslip i havne. En lukning af havnebassinet, som tidligere var tidskrævende og blev foretaget manuelt, kan nu ske i løbet af få minutter.

I stedet for som tidligere at føre en olielæns ud i havnen manuelt fra en båd vil man aktivere en Autonomous Surface Vessel (ASV), også kaldet en ”torpedo”. ASV er en eldrevet enhed, som på 5-6 minutter lukker havnebassinet af og dermed forhindrer, at olieudslippet spreder sig.

- Vi har aldrig haft et større olieudslip i Malmö, men det er en situation, vi for enhver pris vil undgå. Torpedoen er en vigtig tilføjelse til vores allerede veludviklede sikkerhedsarbejde. Det er desuden spændende, at Malmö er den første i verden med dette system. Vi håber, at flere havne vil følge vores eksempel, siger CMP’s administrerende direktør, Johan Röstin.

Teknikken er udviklet gennem et samarbejde mellem CMP og den svenske virksomhed SP Marine AB i Göteborg. Den reducerede tid for lukning af havnebassinet betyder, at olien ikke kan nå at sprede sig ud i havnen og længere ud i Øresund. Tiden, der skal anvendes til oprydning, som tidligere havde betydet, at havnen var tvunget til at lukke i flere uger, bliver også stærkt nedsat.

- Teknikken giver store omkostningsbesparelser, både for miljøet og for oprydningsarbejdet. Havnen har hidtil været henvist til at kontakte redningstjenesten og derefter lægge oljelænsen ud fra en båd. Nu går det fire gange så hurtigt at beskytte havnen, siger Johan Röstin.

For virksomheden Scandinavian Tank Storage, som tager sig af oplagring og håndtering af petroleumsprodukter i Malmö Oljehamn, har den nye torpedo stor betydning.

- Teknikken giver os en stor tryghed og gør det muligt hurtigt at få kontrol over en ulykke, som ellers kan få ødelæggende konsekvenser for miljøet og virksomheden i havnen, siger Claes Jacobsson, administrerende direktør for Scandinavian Tank Storage.

Mere om ASV:

Ved hjælp af GPS-teknik kan AS’en enten programmeres til at følge en fast kurs eller styres ved hjælp af en trådløs sender. ASV’en låser sig fast til en af de tre dockingstationer, som er placeret på den anden side af havnebassinet, og forsegler olieudslippet effektivt. ASV’en har en rækkevidde på flere kilometer og kan trække 0,25 ton.

Billeder af ASV:n og fra åbningsdagen den 13 oktober kan downloades via ftp://84.16.166.10. Brugernavn: ASV. Password: ASV2011.

Spørgsmål og kommentarer:

Johan Röstin