96 procent flere konkurser i Region Syddanmark

96 procent flere konkurser i Region Syddanmark I første halvår af 2009 var der næsten dobbelt så mange konkurser blandt bygge- og anlægsvirksomheder i Region Syddanmark som i første halvår af 2008. 96 bygge- og anlægsvirksomheder fra Fyn og Syd- og Sønderjylland måtte i årets første seks måneder indgive konkursbegæring. Det er næsten dobbelt så mange som første halvår af 2008. - Det er først og fremmest udtryk for, at vi er kommet længere ind i krisen end i første halvår af 2008. Under opturen oplevede vi, at der blev startet mange nye virksomheder i kølvandet på den stigende efterspørgsel især fra de private bygherrer, altså boligejerne. Nu hvor krisen for alvor har ramt os, falder efterspørgslen, ordrebøgerne bliver tyndere, og flere virksomheder bukker under, forklarer Michael Lund Kristensen, der er formand for Dansk Byggeri Sydøstjylland. I dobbelt kreditklemme Han oplyser, at mange virksomheder desuden er kommet i en dobbelt kreditklemme, der gør det sværere at drive virksomhed. - Mange banker har strammet vilkårene for kredit - også over for sunde og veldrevne virksomheder. Også mange leverandører, eksempelvis tømmerhandlere, har strammet deres leverandørkreditter betydeligt - ofte mere end rimeligt. Det sætter virksomhederne i en dobbelt klemme, understreger Michael Lund Kristensen. Han oplyser, at Dansk Byggeri på et møde i august med økonomi- og erhvervsministeren vil rejse spørgsmålet om virksomhedernes kreditvilkår og gøre opmærksom på behovet for, at kreditter gives på fair og realistiske vilkår. Sæt gang i byggeprojekterne Samtidig opfordrer han de private og offentlige bygherrer til at fremrykke bygge- og anlægsprojekter, der alligevel skal gennemføres før eller senere. - Der er mange ledige hænder og kort ventetid på håndværkerne, så der er ingen grund til at vente. Det kommunale anlægsloft er blevet hævet, og det kan være med til at bremse stigningen i antallet af konkurser. Samtidig kan boligejerne med fordel få bygget det nye køkken, malet stuen eller indrettet loftsrummet til bolig nu i stedet for at udskyde det, slutter Michael Lund Kristensen. Yderligere oplysninger: • Michael Lund Kristensen, formand for Dansk Byggeri Sydøstjylland, tlf. 20 20 82 55 • Kommunikationskonsulent Mette Schmidt, Dansk Byggeri, tlf. 22 82 96 48