Åbenhed er vejen gennem kreditkrisen

En åben dialog og gennemsigtighed over for virksomhedens finansieringskilder er vejen gennem kreditkrisen.

Til trods for at kreditkrisen endnu ikke har løsnet grebet om byggeriets virksomheder, så er der alligevel mulighed for at låne penge. Det mener de banker og leverandører, der stillede op til debat på Dansk Byggeris tre medlemsmøder om kreditkrisen. Det afgørende for at få adgang til finansiering er dog, at virksomhederne er i løbende dialog med sine finansieringskilder og viser overblik over økonomi og ordrebeholdning. - Virksomhederne skal arbejde fokuseret med økonomistyring og have styr på særligt tre hovedområder: Likviditeten, indtjeningen og kapitaltilpasningen. Kan virksomhederne fremlægge gennemsigtige og letforståelige regnskaber og vise overblik over forventet indtjening – også når der lurer problemer forude – så er det et vigtigt vidnesbyrd over for finansieringskilderne, forklarer projektchef Jørn Jensen, Dansk Byggeri. Er virksomhederne åbne om deres økonomi over for finansieringskilderne, er der altså stadig mulighed for at låne penge, selvom der er krisetid: - Banker og leverandører ser det som et meget klart faresignal, hvis en virksomhed ”tager selv” i form af overtræk eller manglende rettidig betaling af fakturaer. Men er virksomhederne åbne og dialogsøgende omkring deres økonomistyring, så har de et langt bedre grundlag for, at banker og leverandører ser positivt på at finansiere projekter eller likviditetsunderskud, konkluderer Jørn Jensen, Dansk Byggeri, oven på møderne. 188 medlemmer af Dansk Byggeri deltog i september og oktober på møderne om kreditkrisen. Dansk Byggeri har udformet en pjece med gode råd til, hvordan virksomheder kommer godt igennem kreditkrisen. Download pjecen her. Yderligere information: Jørn Jensen, tlf. 40 13 22 03