Byggeriet vil tilbyde vejledning i energiløsninger

Kunderne forventer, at håndværkeren i huset kan give gode råd om energibesparelser. På den baggrund bliver såvel tømrere, murere og installatører nu klædt på til at vejlede deres kunder – også uden for eget speciale Mange håndværkere og installatører kender udmærket situationen ude hos kunden, hvor man bliver spurgt til råds om de rigtige energiløsninger, også uden for håndværkerens fagområde. Det forventes med andre ord, at tømreren og snedkeren ikke kun kan vejlede om energirigtige vinduer, men at de også ved noget om, hvornår det et fornuftigt at investere i fx jordvarmeanlæg. - Sådan er det, og derfor vil vi i samarbejde med de kompetente partnere lancere en ny uddannelse, som energivejleder, der klæder de forskellige fagområder på til også at svare kvalificeret på områder uden for deres speciale, fortæller specialkonsulent i Dansk Byggeri, Jonas Møller. Dansk Byggeri er i samarbejde med Tekniq, Teknologisk Institut, Energitjenesten og Videnscenter for energibesparelser klar til at afholde temamøder for medlemmerne og andre interesserede om den nye uddannelse som energivejleder. - Uddannelsen vil give den enkelte håndværker eller installatør en række generelle kompetencer inden for installations- og bygningsområderne og dermed kompetencer til at vejlede om gode og rentable energisparemuligheder i bygninger. Det handler om at hæve blikket betydeligt, og med den nyerhvervede viden blive i stand til at til byde en bredere vejledning i valget mellem de mange forskellige løsninger, som den enkelte bygningsejer står over for, siger Jonas Møller og fortsætter: - Vi regner med, at det uddannelsestilbud, som vi nu har sammensat i samarbejde med eksperter på områderne, vil bidrage til, at elektrikeren såvel som mureren kan agere mere professionelt og helhedsorienteret og blive centrale samarbejdsparter for kunderne på energibesparelsesområdet. Og som energivejleder vil man samtidig få mulighed for at udvide sit forretningsområde. I første omgang afholder Dansk Byggeri i samarbejde med blandt andet Tekniq syv temamøder rundt i landet, hvor der blive orienteret nærmere om indholdet af energivejlederuddannelsen, som vil blive udbudt i form af en 3-dags uddannelse fra ultimo 2009.. Læs mere om temadagene Kontakt: Specialkonsulent Jonas Møller, Dansk Byggeri, på telefon 72 16 01 04 - 23 26 93 11 Pressechef Mogens Hjelm på 40 29 92 32