Dansk Byggeris Kvalitetssikringssystem er nu udvidet med tømrervirksomhederne

Dansk Byggeris nye system til sikring af kvalitet og arbejdsmiljø, er nu udvidet, så det også dækker tømrerfaget.

Det er Træsektionen under Dansk Byggeri, der i samarbejde med chefkonsulent i Dansk Byggeri, Niels Strange, har afsluttet arbejdet med udviklingen af et nyt kvalitetssikringssystem for små- og mellemstore virksomheder.

Konsulent Søren Meyer forklarer, at sektionen længe har haft et ønske om at forenkle og samle det materiale, der er udviklet gennem de sidste 20 år, og som derfor naturligt kunne indgå som et vigtigt erfaringsgrundlag for et nyt kvalitetssikringssystem.

- Grundtanken har været at skabe et materiale, der kan gøre det lettere for virksomhederne at håndtere den daglige kvalitetssikring. Materialet, der er nu er tilgængeligt på Dansk Byggeris hjemmeside, indeholder skemaer til modtagekontrol og proceskontrol samt til styring af arbejdsmiljø, siger Søren Meyer

For Træsektionen har både Teknisk Udvalg og Arbejdsmiljøudvalget deltaget i udviklingen af det nye materiale. Det vil løbende blive opdateret med nye skemaer. I dag indeholder de 9 basisinstruktioner for arbejdsmiljø, 1 kontrolplan, 21 modtagekontrolskemaer, 30 proceskontrolskemaer.

Søren Meyer anbefaler at specielt mindre virksomheder benytter muligheden for at komme i gang med kvalitetssikring via det nye materiale, der er let over overskueligt.

- Bruges kvalitetssikring systematisk, vil det fungere som en hjælp til at undgå misforståelser og fejl under udførelsen, og som en dokumentation af kvaliteten af det færdige byggeri, slutter han.

Foto af Søren Meyer (Fotograf Martin Riget Nielsen) http://billeder.danskbyggeri.dk/download/Site/index.jsp?recordID=15693

Yderligere informationer: Søren Meyer, mobil 20 13 17 52
Redaktør Martin K.I. Christensen, tlf. 72 16 01 53