Det tager kun fem minutter at ødelægge en virksomhed

Når bankerne ikke vil være med til at sikre de mindre erhvervskunder mod konsekvenserne af netbanksindbrud, er der behov for, at politikerne lovgiver på området.

Det stigende antal af indbrud i netbanker får nu Dansk Byggeri til at efterlyse beskyttelse af de mindre virksomheder mod tab på netbankskonti. Sidste år skete der i alt 130 indbrud i netbanker med et samlet udbytte på 6,5 millioner kroner. Og selvom risikoen for at blive udsat for netbanksindbrud fortsat er markant mindre end for eksempel risikoen for at blive udsat for dankortsvindel, skal risikoen tages alvorligt. - Vores mindre medlemsvirksomheder er først og fremmest gode til deres håndværk. Deres fokus er og bør være det, de er bedst til, nemlig at udføre deres håndværk for kunden. De er professionelle men laver ofte bankforretninger og regnskaber om aftenen hjemme i privaten. Derfor bør de som netbankskunder sidestilles med privatkunderne i tilfælde af indbrud i deres netbank, siger Mads P. Gede, erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri og henviser til et tilfælde tidligere i år, hvor et jysk håndværkerfirmas konto blev tømt for 1,8 millioner kroner. Hidtil har bankernes praksis været, at virksomheder, der har været udsat for indbrud i deres netbank, har sluppet med at betale den selvrisiko på 1.200 kroner, der gælder for privatkunder. Alligevel har Dansk Byggeri taget kontakt til erhvervsordfører Colette Brix (DF), som har rejst spørgsmålet om en lovgivning på området over for økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (K). - Vi er naturligvis glade for, at bankerne indtil videre har ladet virksomhederne slippe med at betale samme selvrisiko som privatkunderne, men der er jo ingen garanti for, at de vil fortsætte den praksis. Det undrer os, at de selvsamme banker, som stiller krav om, at virksomhederne anvender netbank ikke af sig selv går ind og tilbyder mindre virksomheder beskyttelse mod tab som følge af netbanksindbrud. Men det vil Finansrådet ikke, og derfor er der behov for politisk handling, siger Mads P. Gede. EU's direktiv for betalingstjenester giver mulighed for ved lov at give mindre virksomheder samme betingelser og begrænset ansvar som private netbankskunder. Således kan virksomheder med under 10 ansatte og en omsætning på under 2 millioner euro sikres mod tab udover den selvrisiko på 1200 kr, som også gælder for privatkunder. En sådan lovgivning til komme et meget stort antal firmaer - herunder op til 70% af byggeriets virksomheder - til gode. - Det kan kun gå for langsomt med at få sat gang i dette lovgivningsarbejde, understreger Mads P. Gede. Yderligere oplysninger: Mads P. Gede, erhvervspolitisk konsulent, Dansk Byggeri, tlf.: 72 16 02 09, mobil: 24 60 05 22 Henriette Døssing, journalist og pressekonsulent, Dansk Byggeri, tlf.: 72 16 02 84, mobil: 21 46 62 16