Entreprenører og skatteyderne betaler for underskud i Banedanmark Entreprise

Entreprenører og skatteyderne betaler for underskud i Banedanmark Entreprise Banedanmark meddelte i juni måned, at bestræbelserne på at privatisere Banedanmark Entreprise var slået fejl og privatiseringsplanerne opgivet. Det vækker bekymring hos Danske Anlægsentreprenører. Da Banedanmark i juni opgav privatiseringen af Banedanmark Entreprise var begrundelsen, at der var udsigt til et underskud i 2009 på op til 75 mio. kr. og et uløst problem vedrørende nogle tjenestemandsansættelser. I Dansk Byggeris branchefællesskab, Danske Anlægsentreprenører, vakte beslutningen bekymring, fordi Banedanmark med integrationen af Entreprises aktiviteter i Banedanmark kan sløre for, at Entreprise med skattekroner i ryggen fortsat kan påføre private anlægsentreprenører ulig konkurrence. Branchedirektør i Danske Anlægsentreprenører, Niels Nielsen, er ikke blevet mindre bekymret efter, at Banedanmark har annulleret et udbud vedrørende vedligeholdelsesarbejder på Sjælland, fordi der skal være beskæftigelse til de medarbejdere, som fortsat har ansættelse i Banedanmark Entreprise, efter at salget af Banedanmark Entreprise er opgivet. - Det er uforståeligt, at Banedanmark blot overlader regningen for tilbudsomkostningerne til de bydende ved at annullere et udbud, efter tilbuddene er afgivet, fordi salget af Banedanmark er slået fejl, da ingen købere fandt Banedanmark Entreprise økonomisk attraktiv, siger Niels Nielsen. Da Banedanmark i juni måned offentliggjorde beslutningen om at opgive salget af Banedanmark Entreprise, oplyste de samtidig, at de ville udarbejde en plan for den fremtidige organisering af opgaverne og den nødvendige tilpasning af organisationen og bemandingen. Den plan har Danske Anlægsentreprenører ikke set noget til. - Så længe Banedanmark ikke melder klart ud om fremtiden, vil entreprenørerne være usikre på, om de tilbud, de bruger mange ressourcer på at udarbejde, blot ender i Banedanmarks papirkurv, fordi Banedanmark skal beskæftige nogle af deres egne medarbejdere. Det er ikke en holdbar situation, og det bør transportminister Lars Barfoed få rettet op på her og nu. Ministeren kunne f.eks. klart tilkendegive, at Banedanmark fortsat vil følge de offentliggjorte udbudsplaner og indgå aftaler med de entreprenører, der afgiver de mest fordelagtige tilbud, slutter Niels Nielsen. Danske Anlægsentreprenører mener også, at transportministeren bør sørge for, at de entreprenører, der har brugt ressourcer på at udarbejde tilbud til Banedanmarks annullerede licitationer, får dækket alle udgifterne til udarbejdelsen af tilbuddene. Yderligere oplysninger: Branchedirektør Niels Nielsen, tlf. (direkte) 7216 0189, mobil 2566 6314 Kommunikationskonsulent Mette Schmidt, tlf. (direkte) 7216 0291, mobil 2282 9648