Nyt kursuskatalog fra Dansk Byggeri på gaden

Nyt kursuskatalog fra Dansk Byggeri på gaden Nyt katalog har fokus på kompetencer, der kan styrke virksomhedernes bundlinje. Dansk Byggeri sender i disse dage sit nye kursuskatalog på gaden. Kataloget dækker organisationens åbne kurser et år frem, og der er så forskellige emner som jura, IKT, planlægning, procesledelse, arbejdsmiljø og ledelse på programmet. - Der er mange kendinge i kataloget, men også en del nyskabelser. Det er vores opgave og ambition til stadighed at udbyde kurser, som kan hjælpe medlemmerne og deres ledere til at opnå de kompetencer, der er brug for, for at drive en moderne virksomhed. Denne gang har vi fokus på fire nye områder, siger Eva Kartholm, afdelingschef i Dansk Byggeri. Erhvervscoaching Dansk Byggeri tilbyder for første gang medlemmerne rådgivningsforløb i form af erhvervscoaching fx med fokus på bundlinjen i den enkelte virksomhed. Coachingen udføres af certificerede konsulenter, der har kendskab til hverdagen i byggevirksomheden. - Coaching styrker lederens rolle og evne til at fokusere, og det forbedrer de resultater, som lederen ønsker at skabe i virksomheden, forklarer Eva Kartholm. Strategi Mange små virksomheder har svært ved at få inspiration til systematisk udvikling af virksomheden. Problemet er særlig stort netop nu, hvor det er vigtigt at kunne planlægge virksomhedens fremtid efter en bestemt strategi og styre sikkert gennem finanskrisen. - Man skal kende forskellen på mission, vision og strategi, kunne organisere strategiarbejdet og gennemføre en resultatskabende implementering, siger Eva Kartholm. Projektledelse for fag-, hoved- og totalentreprenører Der er som noget nyt mulighed for at lære mere om projektledelse i byggefasen. Man bliver klogere på samspillet med de øvrige aktører, ressourcerammer, risikovurdering, forretningsmål, økonomi mv. Alt sammen elementer, der sætter lederen i stand til, at styre de enkelte projekter sikkert i mål. Virksomhedsrettet introduktion til Lean - Der er mange elementer i Lean, og det er vigtigt, at ledelsen kan vælge de relevante. Derfor har Dansk Byggeri udviklet en temadag om Lean i byggebranchen, så virksomheden får lejlighed til – sammen med en erfaren konsulent – at vælge hvilket indhold og hvilken varighed teamdagen skal have. Temadagen holdes i virksomheden, og produktionen danner ramme om de cases, der skal bruges, fortæller Eva Kartholm. Andre nyskabelser Der er andre nyskabelser i Dansk Byggeris kursuskatalog; blandt andet en samarbejdsaftale med Dansk Konstruktions- og Betoninstitut, som giver medlemmer af Dansk Byggeri adgang til instituttets kurser. - Normalt er vi ganske gode til at ramme virksomhedernes behov. Når vi ser på det seneste halve år, har vi dog måttet konstatere, at behovene ændrede sig i takt med konjunkturnedgangen. Det har vi taget højde for med de nye tilbud, som i højere grad fokuserer på produktionsoptimering og bundlinje, slutter Eva Kartholm. Interesserede kan se tilbuddene på www.kursus.danskbyggeri.dk. Yderligere oplysninger: Afdelingschef Eva Kartholm, Dansk Byggeri, tlf. 72160142 Kommunikationskonsulent Mette Schmidt, Dansk Byggeri, tlf. 72160291