Udbud med mængder – udnyt dog mulighederne

Udbud med mængder kan effektivisere de udførendes tilbudsgivning og dermed fremme en bedre byggeproces. Det kræver dog at bygherrer udnytter de nye muligheder og ikke opstiller besværlige procedurer, der bremser udviklingen. Dansk Byggeris direktør kritiserer de rigide bygherrer.

Da murer- og entreprenørfirmaet HUJ A/S for nylig bød på en betonentreprise for Århus Kommune, var der tale om et udbud med mængder. Den kommunale bygherres rådgivere havde altså fra centralt hold foretaget opmålingen, så de bydende entreprenører kunne koncentrere sig om tidsestimat og enhedspris.

Metoden, der er en del af Det Digitale Byggeri, ses stadigt flere steder, og den roses for at lette de udførendes beregningsbyrde og sikre en mere effektiv byggeproces for alle parter. Men det, der skulle være en landvinding, viste sig i den aktuelle sag at blive bremset af bureaukrati og fastlåste regelsæt.

Fra papir til elektronisk… til papir

Murer- og entreprenørvirksomheden HUJ A/S modtog projektmaterialet – herunder en tilbudsliste på 27 sider – fra bygherren, og man førte de oplyste mængder over i det kalkulationssystem, der udmønter det samlede tilbud. Fordi opmålingsarbejdet allerede var foretaget, gik beregningen smertefrit og en hel del hurtigere, end hvis HUJ A/S selv skulle have opmålt mængderne.

Man afleverede en tilbudsliste med enhedspriser mv. fra kalkulationssystemet, der var helt i overensstemmelse med den tilbudsliste, Århus Kommune sendte ud på papir. Hos HUJ A/S troede man, tilbuddet var afgivet, men det viste sig imidlertid ikke at være tilfældet. Fra bygherren fik man nemlig at vide, at tilbuddet ikke var konditionsmæssigt. HUJ A/S’ tilbud blev afvist, fordi man ikke havde overført oplysningerne fra kalkulationssystemets tilbudsliste til bygherrens praktisk talt identiske tilbudsliste. Dette skulle i givet fald gøres manuelt, da udbudsmaterialet ikke fremsendes elektronisk fra kommunen.

”Og når man som os afleverer to tilbud om ugen, så har det altså betydning”, supplerer Hans Ulrik Jensen, direktør i HUJ A/S.

At smide besparelser ud ad vinduet

Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri, kritiserer de rigide krav til tilbudslisternes udformning.

”Udbud med mængder rummer et vigtigt effektiviseringspotentiale. Men når de udførende alligevel afkræves den ligegyldige opgave, det er at skrive et elektronisk regneark af og føre det over på papirtilbudslister fra bygherren, forsvinder ideen og muligheden for effektivisering. Der efterlyses ikke totalt frie rammer for, hvordan et tilbud kan se ud, blot lidt fleksibilitet og øje for de nye muligheder fra bygherrens side”, udtaler han.

Brug det der virker

Det Digitale Byggeri er langt fra hverken færdigudviklet eller implementeret. Alligevel er der en række områder, hvor man kan drage nytte af at trække på de digitale metoder.

”Der er brug for pragmatisk tænkning, hvor de digitale værktøjer, der fungerer, tages i anvendelse. Det gælder fx digital udveksling af mængder og brug elektroniske tilbudslister. Her bør man i højere grad koncentrere sig om at få indarbejdet rutinen, end om hvorvidt der er brugt regneark eller kuglepen” forklarer Michael H. Nielsen.

Dansk Byggeris ledelse lægger altså op til, at man udnytter de muligheder, der allerede findes. Michael H. Nielsen slutter af med et opråb til hele branchen: ”Både bygherrer, rådgivere og de udførende virksomheder har en forpligtelse til at fremme effektiviteten i byggeriet ved at implementere de metoder og processer, der allerede er udviklet og afprøvet. Det forventer slutbrugerne, og de betaler gildet!”

Yderligere informationer: Direktør Michael H. Nielsen, mobil: 20 28 52 64
Redaktør Martin K.I. Christensen, tlf. 72 16 01 53.