Ny CYKELVIDEN på nettet

Report this content

Dansk Cyklist Forbund har relanceret videnportalen CYKELVIDEN, hvor kommuner, rådgivere og andre med trafikfaglig interesse kan hente oplysninger og nyheder på cykeltrafikområdet. Udgivelsen sker i samarbejde med et netværk af cykelinteresserede kommuner.

CYKELVIDEN på nettet er med til at følge denne udvikling og findes fra i dag i et nyt layout med en række nye features, der Cykellandet Danmark er i en rivende udvikling, og aldrig før har der været udsigt til så massive investeringer i cykeltrafikken i Danmark. Senest har regeringen afsat 1 mia. kroner over de næste fem år til fremme af cyklismen. Når kommunernes egen finansiering medregnes, vil det formentligt føre til investeringer på samlet set 2-3 mia. kroner i cyklismen.

CYKELVIDEN på nettet er med til at følge denne udvikling og findes fra i dag i et nyt layout med en række nye features, der styrker videndelingen inden for cykeltrafikområdet. Det er målet, at hjemmesiden inden udgangen af 2009 vil blive anvendt af alle landets 98 kommuner samt alle de virksomheder og organisationer, som arbejder på forbedring og udvikling af forholdene for de danske cyklister.

CYKELVIDEN blev oprindelig startet i 2001 af Dansk Cyklist Forbund i samarbejde med det kommunale cykelnetværk. Formålet var at indsamle og formidle eksisterende og ny trafikteknisk viden om sikker cykeltrafik. For kommunerne og andre involverede øger det kvaliteten af planlægning og investeringer at kunne trække på andres viden og erfaringer på området.

CYKELVIDEN er drevet og ejet af Dansk Cyklist Forbund, men har desværre lidt under manglende ressourcer til løbende opdatering og udvikling. Den ny, tiltrængte opgradering er muliggjort gennem en aftale med Vejdirektoratet.

CYKELVIDEN fører brugerne frem til en lang række relevante rapporter, notater, evalueringer og andre former for nedfældet viden om cykelpolitik, cykelstier, cykelparkering, rundkørsler, vejkryds, trafiksikkerhed og meget mere. Og der lægges løbende dokumenter ind i databasen.

Seks gange årligt udsender Dansk Cyklist Forbund et nyhedsbrev CYKELVIDEN, som ajourfører læserne med nyheder inden for cykeltrafik, herunder trafiktekniske løsninger. Ansvarshavende for nyhedsbrev og indholdet på hjemmesiden er civilingeniør Pablo Celis.

Alle der ønsker at modtage nyhedsbrevet kan tilmelde sig på hjemmesiden www.cykelviden.dk