De lokale erhvervsfremmeaktører får ny bestyrelsesformand

Report this content

Foreningen Dansk Erhvervsfremme har netop fået ny bestyrelsesformand. Bestyrelsen har efter en ordinær generalforsamling konstitueret sig med erhvervsdirektør Henrik Hansen, ViborgEgnens Erhvervsråd, som formand.

Den 50 årige Henrik Hansen afløser den hidtidige bestyrelsesformand - erhvervschef Torben Busk, Business Horsens - som tiltrådte posten i 2009.

Henrik Hansen udtaler i forbindelse med sin tiltrædelse:

”Det er en spændende udfordring at blive formand for Dansk Erhvervsfremme (DEF) i en tid med mere fokus på erhvervspolitik end nogen sinde før. Jeg ser frem til et stærkt samarbejde - både med vores knap 60 private og offentlige medlemsorganisationer over hele landet - og med de gode samarbejdspartnere, vi har inden for erhvervsfremmesystemet. DEF’s medlemmer er de aktører, der har tættest kontakt med både iværksættere og virksomheder, og derfor har vi en unik og værdifuld viden om deres aktuelle behov. Min fornemste opgave som formand bliver at bringe denne viden ind i en verden, der for ofte bærer præg af at være udbuds- og projektdrevet. Fra DEF’s side vil vi gerne arbejde med erhvervsfremme ud fra en bottom-up strategi, hvor vi tager afsæt i virksomhedernes behov, og derfra vurderer hvilke initiativer, der giver mest mening. For os har alle virksomheder værdi, uanset om de hører til i højvækst gruppen eller på et lavere vækstniveau. For alle virksomheder kan udvikles og skabe mere værdi, og det er det, som DEF’s medlemmer arbejder for hver eneste dag.”

Den nye bestyrelsesformand er direktør i VIBORGegnens Erhvervsråd på 5. år med ansvar for ca. 700 medlemsvirksomheder og 11 medarbejdere. Viborg er kommet stærkt på det erhvervsmæssige landkort med Apple’s beslutning tidligere på året om at etablere et af verdens største datacentre, ligesom kommunen udmærker sig med markante virksomheder inden for animation, clean tech og autoindustrien m.m. Desuden er Viborg Kommune hjemsted for et af verdens førende forsknings- og udviklingscentre AU Foulum, der finder nye løsninger til fremtidens jordbrug og kvægdrift samt effektiv raffinering og anvendelse af biomasser.

Før ansættelsen i VIBORGegnens Erhvervsråd har Henrik blandt andet studeret og arbejdet 5 år i Washington D.C., haft chefstillinger på Teknologisk Institut og etableret, drevet og solgt egne virksomheder. Henrik besidder tillidsposter som bestyrelsesmedlem i Animations inkubatoren Arsenalet, investeringsselskabet Agro Business Innovation, og senest formand for Dansk Erhvervsfremme, hvor han hidtil har været menigt bestyrelsesmedlem.

Henrik er 50 år, bor i Viborg, er gift og har tre børn i alderen 12, 17 og 19 år. Fritiden går med fodbold, maratonløb og rejser med familien.

Om Dansk Erhvervsfremme (DEF) Foreningen Dansk Erhvervsfremme har 59 medlemmer, der alle arbejder aktivt med lokal og subregional erhvervsfremme. Dansk Erhvervsfremme sikrer sine medlemmer stærke betingelser for at udøve erhvervsfremme via kompetenceudvikling, analyser og formidling af best-practice. Medlemskredsen består af både private organisationer og kommunale forvaltninger, der både beskæftiger

sig med erhvervsservice til individuelle virksomheder og erhvervsudvikling af kommunen som helhed. De private DEF organisationer har totalt over 15.400 kontingentbetalende virksomhedsmedlemmer.

Dansk Erhvervsfremmes nye bestyrelse består af:

• Erhvervsdirektør Henrik Hansen, ViborgEgnens Erhvervsråd, bestyrelsesformand og formand for DEF region Midtjylland
  • Erhvervschef Niels-Henrik Glisbjerg, Sorø Erhverv, næstformand
  • Vækstchef Anders Daugberg Stryhn, Vækst Jammerbugt, formand for DEF region Nordjylland
  • Direktør Tommy Langhoff, Business Kolding, formand for DEF region Syddanmark
  • Direktør Jesper Ib Paulsen, Business Faxe Copenhagen, formand for DEF region Sjælland
  • Direktør Mette Ehlers Mikkelsen, Gribskov Erhvervscenter A/S, formand for DEF region Hovedstaden
  • Direktør Bo Geertsen, Hjørring Erhvervscenter
  • Erhvervschef Michael Jul-Nørup Pedersen, Vejle Kommune
  • Direktør Kenneth Mikkelsen, Erhvervsrådet Herning og Ikast-Brande

For yderligere kommentarer vedrørende pressemeddelelsen kontakt erhvervsdirektør Henrik Hansen, Viborgegnens Erhvervsråd, hhansen@ver.dk tlf. 4013 4474

Tags: