Danske Bank investerer i United Fintech og træder ind i bestyrelsen for at støtte Forward '28-strategi digitalt

Report this content

Danske Bank bliver en del af United Fintechs kreds af etablerede investorer og tager dermed plads i bestyrelsen for den førende industrineutrale og digitale transformationsplatform sammen med BNP Paribas og Citi. Med initiativet støtter banken sin Forward '28-strategi på det digitale udviklingsområde og understreger, at samarbejde er vejen frem for finansielle tjenester, når det kommer til global bankdrift og innovation.

Danske Bank bliver den tredje finansinstitutionelle investor i United Fintech Group Limited, hvilket sikrer banken en roterende plads i bestyrelsen i den hurtigt voksende digitale platform.

”Danske Bank er meget spændt på at arbejde med United Fintech og ser store muligheder både i forhold til samarbejde inden for det eksisterende økosystem af fintech-virksomheder, men også ved at være tættere på fremtidige fintech-investeringsprocesser og -beslutninger. Partnerskabet gør det muligt for Danske Bank at udvide sin eksponering i innovative løsninger, hvilket i sidste ende gavner vores værditilbud over for vores kunder,” siger Claus Harder, chef for Transaction Banking & LC&I Business Development hos Danske Bank.

Understøtter strategien digitalt

Investeringen gør det muligt at få hurtig adgang til at udforske banebrydende fintechs gennem United Fintechs platform. Ved at bygge på en fælles indsats med +200 andre finansielle institutioner, giver det også Danske Bank mulighed for at drage fordel af nye strategiske partnerskaber og muligheder for at sprede sine digitale ambitioner. Dermed støtter initiativet bankens Forward '28-strategi inden for både erhverv, kapitalmarkeder, formueforvaltning og API-integration.

"Med et virksomhedsfundament, der er på linje med vores Forward '28-strategi, er United Fintech en investering, der giver en digital kant og konkurrencemæssig fordel ved at understøtte vores strategi i form af både relevans og time-to-market, når det kommer til fremtidige løsninger. Desuden vil investeringen i United Fintech skabe muligheder for at engagere sig direkte med fintechs, der er under udvikling og støtte deres vækst, samtidig med at det hjælper med at fremme vores egen digitale transformation og vækststrategi," uddyber Claus Harder.

United Fintech: En bred industriændring er på vej

Udmeldingen om Danske Banks investering kommer blot måneder efter, at det den 27. februar 2024 blev annonceret, at BNP Paribas og Citi trådte ind som institutionelle investorer i United Fintech.

Ifølge United Fintechs grundlægger og CEO er Danske Banks investering ikke kun en bekræftelse af bankens engagement i et samarbejde på en industrineutral platform, men også af den finansielle industris som helhed, da United Fintech også er langt fremme i forhandlinger med yderligere strategiske investorer om at deltage i virksomhedens udvikling. Dette signalerer, at en industriændring med samarbejdsorienteret fintech-innovation, hvor global bankvirksomhed træder ind i en ny tid, er på vej:

"Vi er glade for, at Danske Bank har besluttet at investere og deltage i United Fintechs industri-neutrale digitale transformationsplatform. Deres innovative og fremsynede tilgang til digital transformation er en hjørnesten i vores mission om at bygge en transformerende platform. Engagementet er afgørende for at adressere industriens mest presserende udfordringer gennem samarbejde, snarere end isolerede bestræbelser. Ved at forene styrkerne fra Danske Bank og vores andre bankpartnere, sætter vi scenen for en ny æra i bankvirksomhed, hvor vi bevæger os ud over traditionelle siloer for at drive industrien ind i den digitale tidsalder," slutter Christian Frahm, CEO og grundlægger af United Fintech.

Om Danske Bank · I mere end 150 år har Danske Bank været med til at understøtte vækst og muliggøre udvikling i samfundet. Vi har udviklet os i takt med de samfund, vi er en del af – og vi har været med til at forme udviklingen ved at gøre det muligt for individer, familier, virksomheder og organisationer at indfri deres ambitioner og potentiale gennem rådgivning, ekspertise og finansielle løsninger. Banken hjælper kunder i otte lande, har mere end 200.000 små og mellemstore virksomhedskunder og mere end 35 procent af de store virksomheder i Norden. Med en langsigtet, bæredygtig udvikling som vores styrende ambition vil vi fortsat hver dag arbejde på at være den bedst mulige bank til gavn for vores kunder, medarbejdere, aktionærer og de samfund, vi er en del af.

Om United Fintech · Grundlagt i 2020 er United Fintech en industri-neutral Digital Transformationsplatform, hvor globale finansielle institutioner og avancerede teknologileverandører mødes for at frigøre deres fulde potentiale og muliggøre finansverdenens fremtid. United Fintech befinder sig på innovationsfronten ved at erhverve teknologidrevne fintechs inden for kapitalmarkeder, engrosbankdrift og formueforvaltning og samle dem under en central paraply. På bare fire år har virksomheden erhvervet fem fintechs og er på vej til at erhverve mange flere. I 2024 modtog United Fintech investeringer fra BNP Paribas og Citi.

Kontakt · For mere information bedes mediehenvendelser rettes til:

Ulrik Scheibye / ulrs@danskebank.dk  / +45 4514 1400

Nic. Rossen / rossen@unitedfintech.com  / +45 2072 9972

Download billeder af Claus Harder fra Danske Bank og Christian Frahm fra United Fintech her:

Harder og Frahm 1

Harder og Frahm 2