Fynboer sagsøger staten for IT-kaos

Report this content

Med 1,5 års forsinkelse og budgetoverskridelser på 266 millioner kr. indførte Domsstolsstyrelsen i 2009 den digitale tinglysning. Implementeringen betød imidlertid, at tinglysning ofte tog uforholdsmæssig lang tid, hvilket kostede boligejerne penge.

Mere end ANTAL6.500 bolighandler fandt sted i Region Syddanmark fra 3. kvartal 2009 til 1. kvartal 2010, inden bolighandlende igen kunne få tinglyst deres handel på normal tid. 351 bolighandlende fra regionen har gennem de senere år forhåndstilmeldt sig gruppesøgsmålet for at søge kompensation for deres tab og for at få placeret et ansvar for det stærkt kritiserede IT-projekt.

Tiden er imidlertid nu inde til, at de forhåndstilmeldte samt andre boligejere, som tabte penge på implementeringen af digital tinglysning  tilmelder sig endeligt og bindende til gruppesøgsmålet. Tilmelding skal ske senest den 30. juni 2014

Det er ikke rimeligt, at staten kan søsætte så ugennemtænkt et system uden at det får konsekvenser. Tusindvis af borgere har lidt et økonomisk tab. Ventetiden har kostet boligejerne renter af penge, som de i forvejen havde betalt skat af”, fortæller Jan Moosmand, advokat hos Advokatfirmaet Jan Moosmand og medlem af Danske BOLIGadvokater.

Danske BOLIGadvokater vurderer, at forsinkelserne har kostet de bolighandlende op imod en halv milliard kroner i ekstra renteudgifter.

Gratis at søge om kompensation

Gruppesøgsmålet fastsætter om Domstolsstyrelsen har et ansvar overfor de ramte bolighandlende.

”Hvis retten siger ja, vil der blive fastsat en kompensation til de skadelidte. Deltagerne i gruppesøgsmålet får sagen ført gratis.  Hvis man som skadelidt boligejer ikke deltager i søgsmålet, men efterfølgende også ønsker kompensation, skal man selv betale sagens omkostninger. Hvis retten ikke finder Domstolsstyrelsen ansvarlig, vil deltagerne, som gratis fik prøvet deres sag, ikke modtage erstatning og lignende sager kan ikke efterfølgende søge om kompensation”, forklarer Jan Moosmand.

Han opfordrer samtidig alle, som handlede bolig i forbindelse med lanceringen af den digitale tinglysning, til at gå ind på gruppesøgsmål.nu og gratis tilmelde sig gruppesøgsmålet.

Mere om gruppesøgsmålet

Foreningen Gruppesøgsmål.nu er stiftet af Danske BOLIGadvokater med det formål at repræsentere alle bolighandlende og boligejere, der har lidt tab i forbindelse med indførelsen af den digitale tinglysning.

Hvis du tabte penge på grund af kaos i den digitale tinglysning, så kan du omkostningsfrit med fri proces deltage i gruppesøgsmålet. Landsretten har fastsat tilmeldingsfristen til den 30. juni i år. Tilmeldingen kan ske online på gruppesøgsmål.nu eller ved at henvende sig til Danske BOLIGadvokater. Læs mere på www.gruppesøgsmål.nu

Advokat Jan Moosmand. Telefon: 66 12 85 00

Danske BOLIGadvokater
Danske BOLIGadvokater er en sammenslutning af advokater med speciale i boligrådgivning. De har som de eneste fået branchens blå stempel som BOLIGadvokater, fordi de udelukkende arbejder efter de etiske regler for køb og salg af fast ejendom, der er aftalt mellem Advokatsamfundet og Forbrugerrådet. Det betyder bl.a., at en dansk BOLIGadvokat yder uafhængig rådgivning og ikke må repræsentere sælger og køber i samme handel. Og det betyder også, at Danske BOLIGadvokater ikke har alliancer med andre aktører i branchen som fx banker, realkreditinstitutter, forsikringsselskaber m.v. Alle medlemmerne af Danske BOLIGadvokater har et certifikat i bolighandel. Foreningen blev stiftet i år 2000 og har i dag godt 150 medlemmer fordelt over hele landet. Du kan læse mere på www.danskeboligadvokater.dk, www.facebook.com/danskeboligadvoakter, www.linkedin.com/danskeboligadvokater og www.youtube.com/danskeboligadvokater.

Tags: