Midtjyder sagsøger staten for IT-kaos

Report this content

383 midtjyske boligejere får nu mulighed for at sagsøge staten for at have kostet dem unødvendigt mange penge. Danske BOLIGadvokater fører gratis sag for de titusinder af danske boligejere, der tabte penge under implementeringen af den digitale tinglysning i 2009-2010.

Danske BOLIGadvokater vurderer, at ca. 50.000 danske boligejere tilsammen har tabt op mod 500 mio. kr. Boligejerne tabte penge, fordi de i månedsvis måtte vente på, at deres bolighandler gik igennem den nye digitale tinglysning tilbage i 2009.

Foreningen Gruppesøgsmål.nu, som er stiftet af Danske BOLIGadvokater, står bag det civile søgsmål mod staten, som skal søge erstatning til de ramte boligejere. Ifølge formanden for Danske BOLIGadvokater har boligejerne en god sag.

Domstolsstyrelsens tilrettelæggelse af projektet var exceptionelt dårlig. Man har løbet store risici i forbindelse med implementeringen. Og det er fatalt at regulere et så indgribende samfundsområde med venstre hånd uden at prøve systemet ordentligt af, før det blev sat i søen. Det dokumenterer en grov grad af skyld”, fortæller Jan Schøtt-Petersen og understreger, at tinglysning ikke er et område, man som bolighandlende kan fravælge.

Ifølge Danske BOLIGadvokater har de ramte midtjyder typisk tabt mellem 5.000 og 15.000 kr. og til og med penge, som boligejerne i forvejen havde betalt skat af.

Meld dig til for at få erstatning

383 midtjyder har allerede forhåndstilmeldt sig gruppesøgsmålet, men nu er det alvor, hvis man vil opnå erstatning.

Sagen har opnået fri proces, hvilket betyder, at det er gratis for de skadelidte at deltage i gruppesøgsmålet. Men det gælder om at være med fra starten, hvis man ikke vil miste muligheden for at få kompenseret sit tab”, understreger Jan Schøtt-Petersen.

Et af kravene er, at man skal have handlet bolig i perioden efter 8. september 2009 og mene, at man har lidt et tab. Hvis man er i tvivl, kan man kvit og frit kontakte Danske BOLIGadvokater.

Hvis boligejerne får ret, vil det koste staten i omegnen af 50 mio. kr. vurderer Danske BOLIGadvokater, der forventer, at kun 5.000 af de i alt 50.000 berørte boligejere vil melde sig til søgsmålet. Sidste chance for at  tilmelde sig er 30. juni.

Formand for Danske BOLIGadvokater, advokat Jan Schøtt-Petersen. Mobil: 3060 3311

Danske BOLIGadvokater
Danske BOLIGadvokater er en sammenslutning af advokater med speciale i boligrådgivning. De har som de eneste fået branchens blå stempel som BOLIGadvokater, fordi de udelukkende arbejder efter de etiske regler for køb og salg af fast ejendom, der er aftalt mellem Advokatsamfundet og Forbrugerrådet. Det betyder bl.a., at en dansk BOLIGadvokat yder uafhængig rådgivning og ikke må repræsentere sælger og køber i samme handel. Og det betyder også, at Danske BOLIGadvokater ikke har alliancer med andre aktører i branchen som fx banker, realkreditinstitutter, forsikringsselskaber m.v. Alle medlemmerne af Danske BOLIGadvokater har et certifikat i bolighandel. Foreningen blev stiftet i år 2000 og har i dag godt 150 medlemmer fordelt over hele landet. Du kan læse mere på www.danskeboligadvokater.dk, www.facebook.com/danskeboligadvoakter, www.linkedin.com/danskeboligadvokater og www.youtube.com/danskeboligadvokater.

Gruppesøgsmål.nu
Foreningen Gruppesøgsmål.nu er stiftet af Danske BOLIGadvoakter med det formal at repræsentere alle bolighandlende og boligejere, der har lidt tab I forbindelse med indførelsen af den digitale tinglysning.

Tags: