Nu begynder kampen om studieboligerne

Report this content

”Tillykke med din nye studieplads!” ... Lige så snart brevet med den opløftende besked dumper ned i postkassen hos de heldige ansøgere, går kampen om at få tag over hovedet i gang. Der er masser af andelsboliger til salg, men det gælder om at se sig godt for, advarer Danske BOLIGadvokater.

”Mange har den opfattelse, at det bare er en andelslejlighed, de køber, og at det vel ikke er så kompliceret. Men desværre havner flere købere i en gældsfælde, fordi de ikke kan gennemskue andelsboligforeningens økonomi,” siger Jan Schøtt-Petersen, formand for Danske BOLIGadvokater.

Han synes, at mange ejendomsmæglere er for dårlige til at komme med økonomiske oplysninger, der afspejler den reelle pris. Vil man gøre et godt køb, skal man ikke alene fokusere på huslejens størrelse, men også vurdere om prisen inklusive gæld på lejligheden er rigtig.

”Man kan ikke direkte sammenligne priserne og er derfor nødt til at dykke ned i foreningens regnskab og i hver enkelt lejligheds for at se, om det er et godt køb. Som rådgiver kan vi sikre, at køberen ved, hvad købet betyder, og ikke betaler en for høj pris. Vurderer vi, at prisen er for høj, forhandler vi den gerne ned,” siger boligadvokaternes formand.

Bliver lokket af lav husleje

Mange unge vælger i panik en andelsbolig og bliver lokket af en lav husleje. Men det kan være en tikkende bombe under økonomien, hvis andelsforeningen har optaget de såkaldte trappelån, der betyder, at huslejen kan stige eksplosivt.

Det er især nyere andelsforeninger, der har optaget trappelån for at holde huslejen nede, men også i forventning om, at der vil være flere til at betale i takt med, at lejere flytter ud og nye andelshavere kommer ind. Desværre har andelsboligmarkedet været på vågeblus i de seneste år, og i nogle nye foreninger mangler der andelshavere til at betale de stigende renteudgifter. Resultatet er, at huslejen sættes gevaldigt i vejret. Værst ser det ud for de små foreninger, hvor flere er på randen af konkurs.

”Andelsboligforeningerne optager flere typer af lån med høj risiko, hvilket gør, at man som kommende andelshaver er nødt til at vide, hvad man går ind til. Huslejen vil i mange foreninger stige dramatisk, hvis renten går op,” siger Jan Schøtt-Petersen. Han mener, at de nye risikable lån har gjort det vanskeligere at købe andelsbolig. Desuden er der flere metoder til at opgøre værdien af en andelsbolig, og værdien kan være langt fra virkeligheden.

Det er vigtigt at gøre sig klart, at indtrædelse i en andelsforening er langt mere kompliceret end indtrædelse i en ejerforening. Derfor er det en god idé at vælge en boligadvokat frem for at stole på sælgeren og sin egen dømmekraft.

Boligadvokaten kan vurdere, om prisen på andelsboligen er rimelig, men eventuelt også hjælpe med at forhandle den ned. Og når prisen er aftalt, kan boligadvokaten rådgive om finansiering, opstille et budget og sørge for, at handlen rent praktisk bliver gennemført korrekt.

Boligadvokater har ikke faste takster, men man kan aftale en fast pris – og så er pengene hurtigt tjent ind.

Formand for Danske BOLIGadvokater, advokat Jan Schøtt-Petersen. mobil: 3060 3311

Danske BOLIGadvokater er en sammenslutning af advokater med speciale i boligrådgivning. De har som de eneste fået branchens blå stempel som BOLIGadvokater, fordi de udelukkende arbejder efter de etiske regler for køb og salg af fast ejendom, der er aftalt mellem Advokatsamfundet og Forbrugerrådet. Det betyder bl.a., at en dansk BOLIGadvokat yder uafhængig rådgivning og ikke må repræsentere sælger og køber i samme handel. Og det betyder også, at Danske BOLIGadvokater ikke har alliancer med andre aktører i branchen som fx banker, realkreditinstitutter, forsikringsselskaber m.v. Alle medlemmerne af Danske BOLIGadvokater har et certifikat i bolighandel. Foreningen blev stiftet i år 2000 og har i dag omkring 200 medlemmer fordelt over hele landet.