Nordic Organic Food Fair rapporterer 13% stigning i besøgende for 2014

Nordic Organic Food Fair – Den nordiske regions eneste internationale messe for økologiske føde- og drikkevarer har meddelt en stigning på 13% i det samlede antal besøgende for 2014. Arrangementet hilste 3.558 branchefolk fra 51 lande velkommen til denne anden messe i Malmø den 26-27 oktober i år.

Efter at have mere end fordoblet i størrelse siden lanceringen sidste år, blev tusindvis af besøgende indkøbere budt indenfor til en messe fyldt med sunde, bæredygtige, naturlige, økologiske føde- og drikkevarer. De besøgende havde også mulighed for at besøge Natural Products Scandinavia, og tilsammen havde de to events 310 udstillende virksomheder.

Både besøgende og udstillere har udråbt messen til en stor succes, 85% af de adspurgte besøgende vurderede messen som fremragende/god. Spændende, inspirerende, betydningsfuld og relevant er blot nogle af de ord, der nævnt i tilbagemeldingerne til dato.

"Jeg nød showet," siger Niki Bønnelycke, Frugt- & Grøntchef for Nemlig.com. "Det gav mig mulighed for at udvide mit netværk med nye kontakter og tale med leverandører fra hele verden.  At finde nye produkter fra lande som Spanien, uden at skulle rejse langt, er ideelt. Jeg kommer helt sikkert igen.”

Gangene summede med kendte ansigter fra hele branchen, og mange af de skandinaviske detailvirksomheder havde også fundet vej til messen. Blandt dem var Matse AB; SuperBrugsen; Mathem i Sverige AB; Coop Trading A/S; Coop Sverige AB, Dansk Supermarked; Lidl Sverige; EKO Supermarkets AB; SuperBest; Axfood; og 7-Eleven.

De svenske og danske besøgende var dominerende blandt publikummet (61% og 21%), efterfulgt af europæiske indkøbere på 12% (flertallet fra Storbritannien, Holland, Tyskland og Spanien). Norge, Finland og Island, stod samlet set for 5%, mens omkring 2% af de besøgende fløj ind fra resten af verden; herunder Australien, Hong Kong, Japan, USA og Kina.

Salget af økologiske føde- og drikkevarer i Sverige og Danmark har vidst positive takter med betydelige stigninger i løbet af en femårig periode, til trods for finanskrisen. Ifølge en undersøgelse foretaget af Nykredit har der været en stigning i salget af økologiske fødevarer i Danmark 62% fra 2007 til 2013. Mens de seneste tal fra Ekoweb, rapporterer en 151% stigning i salget af økologi i Sverige i løbet af den samme periode.

Johan Cejie, salgschef hos KRAV, er overbevist om, at denne positive tendens vil fortsætte. I hans foredrag i The Organic Theatre, kunne han blandt andet berette at det økologiske marked i Sverige viser positive tendenser for fremtiden med  ”vækst på omkring 25%" i 2015. Dette kan kun være en god nyhed for udstillere og besøgende, der allerede forbereder sig på at vende tilbage til Malmø næste år.

Udstillernes forventninger indfriet

"Vi er meget tilfredse med messen," siger Helene Birk, eksport manager hos Økologisk Landsforenings eksportafdeling Organic Denmark, der var været vært for en ny pavillon med tolv danske virksomheder. "Norden er meget vigtigt for os som eksport marked, og vi mødte mange meget gode kontakter her."

Udover de tilbagevendende pavilloner i 2015, omfatter messens udstillerliste allerede et væld af store brands - herunder Biolab Vegetarian & Vegan Organic Food, DO-IT Dutch Organic International Trade, Ekologiska Saljbolaget, LOOV - Power of Nature, Intellifood Sweden AB, Machu Picchu Foods, Oaxacafe, og World Wide Cheese. Arrangør Diversified Communications UK har også annonceret en stigning på 30% i standareal til at rumme den stigende efterspørgsel fra økologiske føde- og drikkevareproducenter.

Nordic Organic Food Fair - Innovation Awards

Som med mange messer, er de vigtigste grunde til at deltage for de besøgende at finde nye produkter og finde nye leverandører, og dette års New Products Showcase har med sikkerhed  været velbesøgt over de to dage. Listen over vinderne og deltagere kan ses på www.nordicorganicfoodfair.com.

Nordic Organic Food Fair vender tilbage til Malmø, den 1-2 November 2015. For mere information, besøg venligst www.nordicorganicefoodfair.com.

Redaktionelle repræsentanter fra relevante erhvervs- og forbrugermedier (herunder freelancere) opfordres til at ansøge om pressekort for at deltage (bemærk venligst, at arrangøren forbeholder retten til at bede om verificering af journalistisk aktivitet og alle presskort udstedes ud fra arrangørens skøn).

t: +44 (0)1273 645134    e: ejones@divcom.co.uk
Facebook: www.facebook.com/DiversifiedUK
LinkedIn: www.linkedin.com/groups?gid=5009585

Udstiller forespørgsler:

Zoe Lacey-Cooper, Event Director
t: +44 (0)1273 645141    e: zlacey@divcom.co.uk
Website: www.naturalproductsscandinavia.com
Twitter: www.twitter.com/NPScandinavia
LinkedIn: www.linkedin.com/groups/Natural-Products-Scandinavia-4499812

Skandinaviske forespørgsler:

t: +46 702 661170    e: LLarsson@divcom.co.uk

Diversified Communications UK (Diversified UK) er en hurtigt voksende event arrangør og r and forlag baseret i Brighton, Peterborough, Leamington Spa, og Nailsworth, Glos.  Udover  lunch!, inkluderer Diversified UK’s portfolio Casual Dining; Natural Food Show ved Natural & Organic Products Europe; Natural and Organic Awards; Nordic Organic Food Fair i Malmø, Sverige (sideløbende med Natural Products Scandinavia); camexpo; Natural Products magazine; Natural Beauty Yearbook; office*; Ocean Business (inklusiv Offshore Survey Conference & Ocean Careers); OceanBuzz; MARELEC Marine Electromagnetics conference (i Philadelphia, USA); SITS – The Service Desk & IT Support Show; ServiceDesk360; Euro Bus Expo; Coach and Bus Live; Best of Britain & Ireland; The Route One Operator Excellence Awards; The National Coach Tourism Awards; Route One magazine; og Coach Monthly.  For mere information, besøg: www.divcom.co.uk.

Diversified UK er dem del af Diversified Communications, en af de førende internationale medievirksomheder som giver adgang til markedsinformation, uddannelse og information gennem globale, nationale og regionale face-to-face events, eMedia, publikationer og tv-stationer.  Diversified servicerer en rækker sektorer inklusiv: seafood, food service, naturlige og økologiske produkter, sundhedspleje, kommerciel marinedrift og virksomhedsledelse. Baseret i Portland, Maine, USA, beskæftiger Diversified over 800 medarbejdere, med afdelinger i det østlige USA, Australien, Canada, Hong Kong, Indien, Thailand og Storbritannien. For mere information, besøg: www.divcom.com.