APM Terminals og DONG Energy indgår klimapartnerskab

Forlænger samarbejde, der startede i 2009

Danmarks største havneoperatør APM Terminals Cargo Service og DONG Energy har indgået klimapartnerskab. Målet er at reducere APM Terminals energiforbrug og CO2-udledning. Den forventede reduktion af energiforbruget, primært til belysning og anlæg, vil skære cirka 10 procent af selskabets CO2-udledning. Som led i partnerskabet vil APM Terminals købe vedvarende energi produceret på havvindmøller ved Frederikshavn.

Vil udbrede de gode resultater
Managing director Johan Pedersson Uggla, APM Terminals, beskriver det nye partnerskab mellem de to selskaber som en naturlig forlængelse af det samarbejde, der blev indledt mellem A. P. Møller-Maersk gruppen og DONG Energy i 2009:

”Nu satser vi på at udbrede de gode resultater ved målrettet at fokus på bæredygtighed hos Danmarks førende havneoperatør,” siger Johan Pedersson Uggla.

Benhård konkurrence om store virksomheder
Hos DONG Energy er der glæde over den nye aftale:

”Der er benhård konkurrence om at levere til så stor og anerkendt en virksomhed som APM Terminals. Så vi er stolte over, at det lykkedes. Jeg er glad for, at vi har så attraktive tilbud og stærke kompetencer, at vi kan skabe en strategisk vigtig relation”, udtaler koncerndirektør Lars Clausen.

APM Terminals, som er baseret i Hague, udsendte fornylig sin globale rapport om selskabets arbejde med bæredygtighed. Her dokumenteres en reduktion i CO2udledning per løftet container på 16,5 procent fra 2009-2011. Målet for den globale indsats er at reducere CO2-udledningen med 25 procent.

DONG Energy Media Relations
Morten Kidal