Fosser pengene ud af dit hus?

Fyringssæsonen står for døren, og der er penge at spare på varmeregningen

Fyringssæsonen står for døren, og mange af os smider tusindvis af kroner ud ad vinduet. Det skyldes varmetab – også i nyere huse. For husejere er der gode og nemme besparelser på el- og varmeregningen. Det fortæller energiselskabet DONG Energy nu i et elektronisk nyhedsbrev til flere end 70.000 abonnenter. Og hvor store mulighederne er, kan alle finde ud af ved at give huset et online energitjek. Nyhedsbrevet henviser nemlig til en specialdesignet internetside på dongenergy.dk, hvor man taster oplysninger om sit hus, om varmekilder og isolering ind, og Straksberegneren giver herefter et bud på de potentielle besparelser. To sjællandske familier fortæller her om, hvordan de fik bugt med store varmeregninger. Lyngy-familie handler – og sparer I Lyngby sidder skolelærer Kristine Lundbæk og salgsdirektør Peter Nielsen lunt og godt i deres nyisolerede 245 m 2 funkisvilla fra 1937. Loft, gulve og ydermure er blevet isoleret, og alle vinduer er blevet udskiftet med energiglas. Regningen løb op i 25.000 kr., men med en besparelse på 40 procent på den årlige varmeregning er pengene tjent hjem på kun 2½ år. Parret har nemlig hidtil betalt mere end 30.000 kr. for at varme villaen op. Peter Nielsen fortæller, at der er andre fordele end besparelsen på regningen. Isoleringen har nemlig givet større komfort: "På de varme dage er huset dejlig svalt og på de kølige er det lunt; både morgen og aften. Det er rigtig rart. Desuden har vi installeret en ny cirkulationspumpe på naturgasfyret, så varmen fordeler sig bedre i hele huset." Familien Hegnbo fra Frederiksværk er en af de familier der kan tale med om varmetab. Men efter fem år i huset fra 70’erne skulle der ske noget. Tina Hegnbo troede, at et nyt jordvarmeanlæg var nødvendigt, hvis familiens varmeregning skulle reduceres mærkbart. Beregninger fra viste dog hurtigt, at en mere simpel og billigere løsning kunne reducere varmeregningen med 6.600 kr. om året. ”DONG Energy arrangerede et besøg af en isolatør, der gennemgik loftet. Han bekræftede den indledende vurdering”, siger Tina Hegnbo, der kort efter underskrev en aftale om isolering af familiens 110 m2 store loft. Enkelt og ligetil Den samlede løsning med rådgivning og ny 300 mm isolering på et 110 m2 stort loft kostede i alt 24.440 kr. inkl. moms. Udgiften tjener sig hjem på mindre end fire år, idet familien sparer 6.600 om året. Hertil kommer besparelser på indkøb af træpiller til husets træpillefyr. Ud over økonomiske besparelser er familiens udledning af CO2 blevet reduceret med 1.100 kg om året. DONG Energy tilbyder totalløsning Hvis du ønsker at gå i samme retning som de to familier kan DONG Energy tilbyde totalløsninger inden for cleantech, det vil sige isolering og vinduer, jordvarme og luft/vand-varmepumper. Der bliver sørget for alt lige fra rådgivning til installation – til gavn for både miljøet og din pengepung. Sådan fik Kristine og Peter i Lyngby næsten halveret husets varmeudgifter • Loft og hulmure er isoleret er granulat, der sprøjtes ud i hulrummene. • Hulmuren i hele huset kostede 13.000 at få isoleret og loftet 11.000. • Vinduer med energiglas og energidøre til hele huset har kostet 85.000 i indkøb. • Alle gulve er blevet isoleret med 100 mm Rockwool. • Der er monteret cirkulationspumpe og natsænkning på naturgasfyret.