• Dong Energy/

Inbicon udfører testproduktion af 2. generations bioethanol for Mitsui Engineering & Shipbuilding

DONG Energy’s teknologiselskab, Inbicon, skal fra begyndelsen af 2009 producere 2. generations bioethanol på testbasis for den japanske industrigigant Mitsui Engineering & Shipbuilding (MES). Det er første gang Inbicon sælger sin teknologi og et fingerpeg om, at andre selskaber ser lovende perspektiver i teknologien.

Testproduktionen skal finde sted på pilotanlægget i Skærbæk ved Fredericia i perioden januar til marts 2009. Anlægget har de seneste fem år udviklet og raffineret teknologien til at kunne producere bioethanol på basis af en række restprodukter fra skov- og landbruget. Med den nye aftale skal Inbicon teste om en af de indtil nu uudnyttede biomasse ressourcer i asiatiske lande også er brugbar som råvare. Testproduktionen vil udover bioethanol også resultere i fast biobrændsel og melasse til anvendelse i dyrefoder.

Inbicons administrerende direktør, Niels Henriksen, udtaler:
“Vi er meget stolte over at få et solidt og velrenommeret selskab som Mitsui som vores første partner inden for produktion af 2. generations bioethanol. Vi er glade for at få mulighed for at demonstrere kvaliteten af vores teknologi og ser frem til at indlede testproduktionen. Den giver os mulighed for at teste om vores teknologi er brugbar i forhold til endnu et restprodukt”.

Hvis testproduktionen viser sig succesfuld – og det altså er muligt at producere bioethanol med den type affaldsbiomasse, som MES arbejder med – kan Inbicon og MES indgå en ny aftale, der skal afklare, om kommerciel produktion ved hjælp af Inbicons teknologi og baseret på restprodukter fra plantager er rentabel. Hvis dette er tilfældet kan partnerne indgå en licensaftale, hvorunder MES køber licens til at producere 2. generations bioethanol ved hjælp af Inbicons teknologi.

Inbicon vil etablere sin egen produktion af 2. generations bioethanol på et kommende demonstrationsanlæg i tilknytning til Asnæsværket i Kalundborg. Produktion baseres på Inbicons teknik med halm som råmateriale. Anlægget vil årligt producere 5,4 mio. liter bioethanol på grundlag af 30.000 ton strå, samt 8.250 ton fast biobrændsel og 11.100 ton dyrefoder. Den første produktion vil være klar i forbindelsen med klimatopmødet sidst i 2009.

Fakta om Mitsui Engineering & Shipbuilding
Mitsui Engineering & Shipbuilding (MES) er en af de største og førende selskaber inden for tung industri i Japan, med hovedsæde i Tokyo. Vores aktiviteter er ikke begrænsede til skibsbyggeri, men inkluderer også miljøet, energi, produktion, mekatronik, information, logistik, industrielle anlæg, lægevidenskab og fritidssektoren. www.mes.co.jp/english/

Fakta om Inbicon
Inbicon A/S er et firma, der udvikler teknologi til at omdanne og raffinere ikke-træbaseret biomasse til brændsel, foder og grønne kemiske produkter. Inbicon har siden 2003 drevet et forsøgsanlæg og bygger i øjeblikket et demonstrationsanlæg i Kalundborg. Anlægget vil omdanne hvedestrå til ethanol, foder og ligninpiller og skal efter planen være i produktion i forbindelse med klimakonferencen i København i november 2009. Inbicon er et datterselskab af DONG Energy A/S. www.inbicon.com