Klimaudfordring kræver nytænkning

Lars Rebien Sørensen, Novo Nordisk, i dialog og debat med Anders Eldrup, DONG Energy.

På Nordic Climate Solutions tirsdag eftermiddag fortalte en række store danske virksomheder om deres ambitioner og strategier på klimaområdet. Det skete på en konference arrangeret af DONG Energy og blandt deltagerne i debatten var topledere fra blandt andet Novo Nordisk, KMD og Toms.

Behov for industriel revolution
Deltagerne var enige om, at vi står overfor meget store udfordringer, hvis vi skal løse klimaudfordringen. Anders Eldrup konstaterede, at en ny industriel revolution kan være en nødvendighed:
”Det er påtrængende, at erhvervslivet går helt i front sammen med energisektoren, for det er markedsøkonomien, industrien og kunderne, der skal løse en stor del af opgaverne. Derfor er det også nødvendigt, at incitamenterne, f.eks. vores afgiftsystemer indrettes, så de understøtter denne indsats. Det synes der at være bred politisk opbakning til med regeringens nye klimavision”.

Finder nye løsninger
Novo Nordisk, der er en af de danske virksomheder, som har arbejdet mest seriøst med klima og social ansvarlighed, søger løbende at finde nye løsninger:

”Vi oplever et fantastisk ambitionsniveau blandt vores medarbejdere på dette område, så det skaber stort engagement. Et af de områder vi arbejder med pt. er strømforbruget. Cirka 60 % af vores CO2-udledning kommer herfra, så det vil vi gerne reducere. Det skal vi kunne uanset, at vores produktion stiger. Vi har udviklet en ny – og meget enkel – opskrift sammen med DONG Energy”, siger Lars Rebien Sørensen.

Opskriften er et klimapartnerskab, hvor DONG Energy sammen med eksperter fra Novo Nordisk reducerer energiforbruget. Den opnåede besparelse bruger Novo Nordisk til at købe grøn strøm fra den nye vindmøllepark Horns Rev II. Dermed har Novo Nordisk været med til at sikre, at vindmølleparken bliver opført.

DONG Energy har foreløbig indgået 10 individuelt tilpassede klimapartnerskaber. Anders Eldrup anser dette for at være et af de redskaber, der dukker op som et positivt aspekt af klimaudfordringen:

”Debatten om klimaet og behovet for handling her og nu skaber et ideelt udgangspunkt for vækst og innovation. Så de virksomheder og kommuner, der kan se mulighederne i de nye udfordringer, vil blive fremtidens vindere. Vores partnerskaber gør det muligt at reagere offensivt på klimaudfordringen og opbygge en ansvarlig profil til glæde for virksomheder, medarbejdere og kunder”.

Læs mere om DONG Energy og partnerskaber på www.dongenergy.com og www.dongenergy.dk.

Yderligere oplysninger:
DONG Energy Media Relations