Sæt en clips på elledningen og hold øje med forbruget

Ny Smart Flex-teknologi hjælper virksomheder og kommuner

En ny-udviklet teknologi gør det nemt for virksomheder og kommuner at følge deres energiforbrug langt mere detaljeret end hidtil. Teknologien kaldes ”Smart Flex” og er udviklet af DONG Energy og det danske IT-firma GridManager. Den kan bl.a. afsløre øget energiforbrug, og apparater, der ikke er blevet slukket. Og så kan prisudsving på energi udnyttes meget nemmere end i dag. Blandt brugerne er restaurantkæden Sticks’n’Sushi og Fredericia Kommune. Det Kongelige Teater underskriver kontrakt sætter clips på elledningerne, så forbruget kan følges i mindste detalje.

Kunder vil have synlighed
”Stadig flere virksomheder og kommuner efterspørger større synlighed over, hvad de bruger energien på, hvornår de bruger den, og hvor meget de bruger. Målerdata og overblik er forudsætningen for at kunne spare penge på energi og reducere sin individuelle CO2-udledning. Det vil vi gerne hjælpe vores kunder med, og Smart Flex imødekommer netop dette behov” siger markedsdirektør Allan Schefte, markedsdirektør i DONG Energy.

Smart Flex er udviklet i forlængelse af DONG Energy’s indsats på klimapartnerskaber med kommuner og erhvervsvirksomheder, og er det første web-baserede system, der giver partnerne mulighed for at identificere mulige besparelser, samt at følge de identificerede indsatsområder.

”Den tætte opfølgning og løbende visualisering af opnåede resultater i forhold til målene skaber helt nye muligheder for at involvere og engagere medarbejdere i virksomhedens energiledelse. Smart Flex-visionen er, at brugeren opnår succes med det samme, og at det samtidigt er en services som også kan bruges som værktøj i fremtidens intelligente elnet”, siger Mogens Birkelund, CEO i GridManager.

Sådan fungerer teknologien:
Smart Flex består af en række trådløse målere med en rækkevidde op til 100 m, der kan modtage hinandens signaler og videresende dem. En router opfanger signalerne og uploader dem til en webportal, hvor kunden har mulighed for at se forbrug, belastning og energiomkostninger online. På overskuelige skærmbilleder fremgår forbruget i kroner per time, samt hvornår energien forbruges.

Målerne kan monteres i form af el-tænger på el-tavlen, eller som ”clips”, der sættes udenom ledningen til de forbrugsenheder, man ønsker at måle på. Hvis målerne installeres på el-tavlen, fungerer de også som fjernbetjente afbrydere. Det hele konfigureres på en nem og intuitiv måde via webportalen, hvor der kan opsættes alarmer, tidsstyring, styring efter pris mm.

Erfaringer med Smart Flex:

Sticks’n’Sushi og DONG Energy har analyseret energikritiske og potentielle besparelsessteder på to forskellige lokationer (restaurant på Gl. Kongevej og storkøkken). Der er nu installeret seks målepunkter med trådløs overførsel af data i hver af de to lokationer. Der måles på tavler og kompressorer til køl og frys, ventilation og belysning.

Det Kongelige Teater er tæt på at underskrive kontrakt, og systemet skal installeres både i teatret og Operahuset.

Actona, der er en af Danmarks største møbelvirksomheder med i alt 45.000 m2 bygninger forventer at kunne reducere elforbruget med 10 procent, på trods af at bygninger er opført inden for de sidste 10 år med bl.a. automatik til at optimere styring af indeklima og belysning. I showroom viser målinger nu, at belysning kan styres mere dynamisk, og derved reduceres med op til 30 procent.

Helsinge Hallerne indgik aftale torsdag den 21. juni. Hver måned afrapporteres målinger af forbrug inden for el, varme og vand til DONG Energy som herefter giver konkrete forslag til energibesparende og individuelle løsninger.

Smart Flex er med til at løse udfordring i fremtidens energisystem:
En af udfordringerne i omstillingen til et mere grøn energiproduktion og energiproduktion er, at energien fra centrale kraftværker, der kan levere i takt med, at efterspørgslen svinger. Med de store vindmølleparker og små leverandører med husstandsvindmøller og andre lokale energikilder bliver det langt sværere at skabe balance mellem produktion og forbrug. Derfor arbejder DONG Energy på at gøre det attraktivt for sine kunder at bruge strøm uden for de perioder, hvor efterspørgslen og traditionelt er størst. Det skal kort sagt kunne betale sig at producere varer, at starte opvaskemaskinen og varmepumpen eller at lade elbilen op, når det trækker op til kuling. Smart Flex er et af instrumenterne.

Morten Kidal
DONG Energy Media Relations