Skab balance i dit CO2-regnskab

DONG Energy lancerer nye CO2-neutrale el- og gasprodukter.

”Vi oplever en stadig større interesse blandt vores kunder for at handle miljørigtigt og ansvarligt. Derfor lancerer vi to nye produkter, CO2 Balance El og CO2 Balance Gas. Dermed er det nemt at handle ansvarligt med sin energi”, siger koncerndirektør Lars Clausen, DONG Energy.

For en elkunde vil det typisk dagligt koste mellem en og to kroner at rydde op efter den CO2-udledning, som skyldes energiforbruget i hjemmet.

”Vi opkøber og destruerer CO2-kvoter svarende til Balance-kundernes udledning. En gang om året vil CO2 Balance-kunderne modtage et certifikat som bevis på, at DONG Energy har destrueret det antal CO2-kvoter, der svarer til husstandens forventede el- og gasforbrug”.

En CO2-kvote er en slags værdipapir, som giver EU’s CO2-udledende virksomheder ret til at udlede CO2. Hvis efterspørgslen stiger markant, vil kvoteprisen også stige. Og dermed stimuleres de kvoteberettigede virksomheder og energiproducenter til at finde alternative og mere miljørigtige løsninger.

CO2 Balance består af DONG Energy’s standardprodukt, Basispris Kvartal, samt et tillæg pr. kWh for annullering af CO2-kvoter.

”Vi kan alle være med til at gøre en forskel uden, at vi ændrer vores livsform radikalt. Og lykkes det at få mange med, kan vi sammen begrænse den mængde CO2, som udledes i EU, samtidig med at vores eget energiforbrug bliver CO2-neutral – og det er da et rigtigt godt sted at begynde”, siger Lars Clausen.

Læs mere om CO2 Balance og kvoter på www.dongenergy.dk/co2balance

For yderligere information, kontakt:

Morten Kidal