Life indfører elektroniske P-licenser og betalt parkering med mobilen

LIFE – det tidligere landbohøjskolen og EasyPark, der udbyder tjenesten: mobil parkering, indfører ny ordning med elektroniske licenser til ansatte og studerende og betaling af parkeringsafgift med mobilen for gæster.

Enhver ejer af p-pladser kender til det arbejde, der ligger i at sikre, at de rette bilister kan parkere på P-pladserne og at disse ikke misbruges af andre bilister. Traditionelt er dette blevet løst ved, at ejeren har indgået en aftale med et privat p-selskab, der har printet licenser til forruderne af bilerne. Problemet er nu bare, at hver gang en bilist skal skifte bil, i tilfælde af afgang eller tilgang af personale, så er der en masse administration med at sende disse tilladelser frem og tilbage. Og konflikter kan nemt opstå, fordi ejeren af bilen ikke lige havde fået licensen placeret i forruden.

Men LIFE – landbohøjskolen – på Frederiksberg har ønsket en anden løsning og har – sammen med firmaet EasyPark og CityParkeringsservice fået en løsning, som er den første af sin art i Danmark; de printede licenser er erstattet af elektroniske licenser. EasyPark registrerer nummerpladen på køretøjet og p-vagten fra CityParkeringsservice, medbringer udstyr som via nummerpladen kan konstatere at der er en gyldig licens.

”Der sker mange ændringer på en uddannelsesinstitution, så det var vigtigt for os at få en løsning der var smidig, enkel og effektiv” siger Lone Zeeberg Nielsen, Campuschef for LIFE – og vi er overordentligt tilfredse med den løsning, der er blevet leveret.

Bilister der ikke er studerende på - eller ansat ved - LIFE kan stadig parkere på p-pladserne, men for at forhindre misbrug, er der indført betalingsparkering. Her har LIFE valgt en løsning, hvor bilisterne kan betale parkeringsomkostninger via mobiltelefonen, enten ved opringning til et nummer eller ved afsendelse af en sms. ”Det var vigtigt for os, at det var omkostningseffektivt at indføre P-ordningen; vi har andet at bruge pengene til, og det har indtil videre ikke kostet mig en krone”, smiler campuschefen.

EasyParks direktør Morten Hother Sørensen er også stolt over løsningen; vi syntes printede licenser er gammeldags og LIFE eksemplet viser, at de elektroniske licenser kan spare en masse administration.

På de tider af døgnet, hvor LIFEs ansatte ikke selv anvender P-pladserne, er de åbne for parkering for LIFES naboer, beboerne på Frederiksberg, der kan parkere med en gyldig beboerlicens.

”Vi bor tæt og er nødt til at udnytte pladsen i byrummet bedst muligt. Derfor er det en kærkommen gave til Frederiksberg, at borgerne fremover kan parkere på LIFE´s arealer, når LIFE ikke selv bruger pladserne. Jeg vil gerne takke LIFE for initiativet. Det tegner virkelig godt for det fremtidige samarbejde mellem universitetet og kommunen.” siger borgmester Jørgen Glenthøj (C ).