Nyt NFC-parkeringskort skal mindske trængsel i København

Tid, tilgængelighed og bekvemlighed er afgørende, når vi skal finde en parkeringsplads. Særligt i de store byer. Bekvemlighed afholder mange bilister fra at parkere i de p-huse, som ofte har ledige pladser, og det øger trængslen på byens gader.

Omkring 30% af trafikken i storbyerne skyldes bilister, som søger efter parkeringspladser, viser amerikanske undersøgelser fra bl.a. New York og San Francisco[1]. Med andre ord er biler, der cirkulerer rundt efter en p-plads, skyld i en stor del af trængslen i København.

Derfor er to af parkeringsbranchens største spillere EasyPark, markedsleder for mobilbetalt parkering, og P-selskabet Q-park gået sammen om at udvikle et trådløst betalingskort, der skal lette adgangen til p-huse. I første omgang lanceres kortet i København, Frederiksberg, Hellerup og Lyngby. Med samarbejdet håber de to parter, at kunne lette trængslen til gavn for mobilitet og miljø, når 3.500 pladser gøres let tilgængelige for bilisterne.

”Tre ting styrer os i jagten på p-pladser: Vi vil gerne så tæt på målet som muligt, vi parkerer hellere på gaden frem for p-huse, og vi foretrækker at holde der, hvor vi er fortrolige med betalingsforholdene. Det afholder mange for at parkere i p-husene, hvor der er masser af ledige pladser,” siger Q-parks direktør Alex Pedersen om baggrunden for det nye betalingskort.

Med det trådløse betalingskort, håber parterne at kanalisere noget af trængselstrafikken væk fra de københavnske veje og dæmme op for parkeringspladserne i byrummet.

”Et konservativt estimat for antallet af gadeparkeringer i Københavns Kommune er 200.000 om dagen. Hvis vi med denne løsning kan bidrage til at flytte bare 10% af bilisterne ind i p-husene, vil det bidrage til lette trængslen betydeligt i København,” forklarer Morten Hother Sørensen, Direktør for EasyPark og forklarer hvordan kortet virker:

”Det trådløse betalingskort bygger på NFC-teknologi, som betyder at man hverken behøver taste pinkode, køre kortet eller kvitteringer gennem automaten. Bommen går op så snart man kører kortet foran chiplæseren – lidt på samme måde som vi kender fra Brobizzen – og sikrer dermed også , at man kun betaler for den faktiske parkeringstid.”

Initiativet er blot det første af flere, som de to parkeringsvirksomheder arbejder med for at lette parkeringsmulighederne og mindske trængslen i særligt de større byer. I det nye år forventer de bl.a. at være klar med en mobil applikation, der i realtid viser en oversigt over ledige parkeringspladser.

Opbakning fra Københavns Rådhus På Københavns Rådhus glæder man sig over tiltag, der kan forbedre forholdene for byens bilister.

”Det betyder meget for københavnernes dagligdag, at vi ikke skal spilde tid på at cirkulere rundt for at lede efter en lede parkeringsplads. Det er spildtid, som i stedet kunne bruge på familie eller fritidsinteresser. Derfor arbejder vi for bedre parkeringsforhold til københavnerne, og vi hilser et hvert initiativ, der kan bidrage til dette mål velkommen”, siger Jakob Næsager, Konservatives gruppeformand, Københavns Borgerrepræsentation.

Bommen går op for det nye betalingssystem i København, Frederiksberg, Hellerup og Lyngby den 16. december 2014. Først i det nye år forventer parterne at være klar med samme løsning i Aarhus, Aalborg og Odense.

For yderligere information

Morten Hother Sørensen, Direktør for EasyPark, M: 40415900. morten.hother-sorensen@easypark.net

Alex Pedersen, Direktør for Q-park, M: 3958 5401. a.pedersen@q-park.dk

Jakob Næsager, Konservativ gruppeformand, Københavns Borgerrepræsentation, M: 23488012. Jakob_Naesager@br.kk.dk,

Fakta om trængselsforhold

• Hvert døgn spildes der ca. 51.000 timer i København og Frederiksberg Kommune på grund af trængsel på vejnettet.
  • Trængslen i hele Hovedstadsregionen er opgjort til ca. 29 millioner tabte køretøjstimer, hvoraf København og Frederiksberg Kommune står for ca. 40 pct.
  • De samfundsøkonomiske konsekvenser af forsinkelsestimerne er opgjort til ca. 8,5 mia. kr. for Hovedstadsregionen i 2012.
  • Københavns Kommunes borgere og besøgende bruger tid på at søge efter gadeparkeringspladser. Denne "cruising" efter parkeringspladser medfører øget trængsel i kommunen og mere luftforurening.

Kilde: Copenhagen Connecting Pre-feasibility Analyse, Rambøll, September 2013. Rapport til Københavns Kommune, Teknik og Miljøforvaltningen

Fakta om NFC-løsning

• Det nye NFC-baserede betalingskort Quick Card lanceres den 16. december.
  • Kortet kan bruges i følgende p-huse. (Opdateres løbende)
  • Q-Park Codanhus- Gammel Kongevej 60, 1850 Frederiksberg C
  • Q-Park Waterfront - Tuborg Havnevej, 2900 Hellerup
  • Q-Park Adelgade - Adelgade 5, 1304 København K
  • Q-Park Illum - Silkegade 4, 1113 København K
  • Q-Park Industriens Hus - H C Andersens Boulevard 18, 1787 København K
  • Q-Park Magasin du Nord (KBH) - Bremerholmen, 1095 København K
  • Q-Park Nørreport - Israels Plads 1, 1361, København K
  • Q-Park Lyngby City - Klampenborgvej 211, 2800 Lyngby
  • Q-Park Filosoffen (Odense)
  • Q-Park Magasin Aarhus
  • Q-Park Aalborg Campus

[1] Getting the Prices Right: An Evaluation of Pricing Parking by Demand in San Francisco,” Journal of the American Planning Association, Vol. 79, No. 1, Winter 2013, pp. 67–81.)