EdmoLift iblandt de top 8 % inden for bæredygtighed ifølge EcoVadis

For niende år i træk får EdmoLift guldmedalje for sit exceptionelle arbejde inden for bæredygtighed. Dermed er EdmoLift blandt de bedste 8 % af over 100.000 globale virksomheder hvad angår CSR (Corporate Social Responsibility).

Kvalitet og miljø har altid haft høj prioritet hos EdmoLift. Det er et område, der er blevet arbejdet med længe. I den seneste tid har der været stor fokus på energiforbrug, miljø og arbejdsmiljø, men også på de etiske aspekter, som indgår i analysearbejdet.

- Det er fantastisk dejligt at få guldmedalje for vores bestræbelser inden for bæredygtighed. Det er et bevis på, at vi arbejder bæredygtigt, og at vi gør det rigtige, siger Jan Eriksson, kvalitets- og miljøchef hos EdmoLift.

I løbet af årene har EdmoLift taget flere skridt mod at blive mere miljøvenlige samt at forbedre og sikre arbejdsmiljøet for medarbejderne. En af de største ændringer er filtreringen af vaske- og skyllevandet i malerværkstedet, som blev taget i brug i 2018 og har forøget vandets renhed.

- Når vaskevandet udskiftes justeres surhedsgraden til pH 7 for at sikre, at vandet ikke er surt eller alkalisk. Dette giver et mere sikkert arbejdsmiljø for operatørerne og den leverandør, der indsamler vaskevandet. Derudover blev tømningen af procesvand reduceret fra tre-fire gange om året til ca. én gang om året. Vi har også installeret et automatisk kemikaliedoseringssystem med et nu fosfatfrit rensemiddel, forklarer Jan om ændringen.

Ud over det har EdmoLift blandt andet investeret i to varmevekslere til opvarmning af vaskevandet, som giver et lavere energiforbrug, samt et pulver, som hærdes ved lavere temperaturer. Desuden arbejdes der på at finde alternative grønne kemikalier og foranstaltninger til løbende forbedringer.

- CSR er et vigtigt område som vi arbejder med dagligt. Virksomhederne har et stort ansvar, både over for deres medarbejdere og over for miljøet. I fremtiden vil vi fokusere på at udvikle arbejdsmetoder, analysere foranstaltninger og dokumentere data, som skal danne grundlag for fremtidige forbedringer og rapporteringer, slutter Jan.

Ecovadis er en førende analysevirksomhed inden for bæredygtighed, som hjælper virksomheder med at blive mere bæredygtige, etiske og ansvarlige. Ecovadis vurderer virksomheder i henhold til 21 bæredygtighedskriterier, der følger internationale CSR-standarder, og tilbyder værktøjer til yderligere forbedringer.

Læs mere om Ecovadis ecovadis.com

Jan Eriksson