EdmoLift lancerer verdens første løftebord i kategori 5 - HDL 2000

To års intensiv udvikling og test er endeligt afsluttet. Vi lancerer derfor verdens første standard hydrauliske løftebord i kategori 5 - EdmoLift HDL 2000.

– Vi har oplevet en stigende efterspørgsel på løfteborde designet for intensiv drift og med lang levetid. Dette er nu en del af vores standard sortiment, udtaler Sales Area Manager Tomas Edmo.

Kategori 5 er den højeste rangering af løfteborde i standarden EN 1570-1, der foreskriver en levetid på mindst 512.000 løft med fuld belastning. For at opfylde kravene til anvendelse i krævende og intensive miljøer har løftebordsproducenter hidtil tilpasset eksisterende løfteborde.

Med HDL 2000 har EdmoLift taget første skridt mod at standardisere kategori 5 løfteborde udviklet specifikt for intensiv drift. Tomas Edmo ser særligt to områder, hvor der er stor efterspørgsel efter kategori 5 løfteborde:

• Automatiske produktionslinjer der kører døgnet rundt
  • Produktionsområder, hvor driftstop medfører høje omkostninger

– ”I disse miljøer vil HDL 2000 være en god sikkerhed mod driftstop. Løftebordet er lidt dyrere end en standardmodel, men det er praktisk taget vedligeholdsfrit og ekstremt slidstærkt. Konkurrenternes ikkestandardiserede løsninger er ofte betydeligt dyrere, så vi har formået at lave et unikt og prisstærkt produkt, der giver ekstra værdi for vores kunder” siger Tomas Edmo.

Udviklingsprojektet for det nye koncept startede for ca. 2 år siden. Udviklingsingeniør Lennart Rösblad påtog sig udfordringen med at udvikle et løftebordbord der opfylder de hårde krav i kategori 5 og kan være i uafbrudt drift med en løftekapacitet på 2000 kg.

Lennart udviklede forskellige koncepter og virtuelle prototyper, hvorpå der blev udført avancerede beregninger af styrke og holdbarhed. Det var essentielt at forstærke de dele der udsættes for de hårdeste belastninger, da disse er afgørende for løftebordets levetid. Løsningen blev to separate sakse boltet sammen med afstandsstykker. Dette giver en stærk konstruktion der er ekstremt stabil over for belastninger i alle retninger. Lejerne er specielle for disse løfteborde, og skal fx ikke smøres i produktets levetid.

– Konceptet er udviklet så det nemt kan tilpasses større løfteborde og effektivisere udviklingen af fremtidige produkter i Kategori 5. ”Vi så muligheden for et helt nyt produktsegment og afsætte de nødvendige ressourcer dertil” udtaler EdmoLifts Konstruktionschef Hans Vikström, der ser innovationen i HDL 2000 som en stor fordel: ”Mange producenter forsøger at garantere lang levetid med et overdimensioneret løftebord, der anvendes med en lavere løftekapacitet end hvad det er designet til. Ofte anvendes de samme løsninger og koncepter som til normale løfteborde, ligesom langt de fleste ikke testet til at kunne klare den garanterede levetid. Dette kan resultere i dyre produktionsstop.”

HDL 2000 er specifikt udviklet til lang levetid og er baseret på genial innovation, høj kvalitet og et omfattende testprogram hvor løftebordet har gennemgået 512.000 løft med fuld last. Løftebordets kompakte dimensioner og høje vandring gør det nemt at indbygge i eksempelvis maskinanlæg.”