Designpris gives til tæppe produceret af egetæpper

Den internationalt anerkendte designpris Henry van de Velde Label 2008, som hvert år uddeles af Design Flanders, gives i år til tæppedesignet ”Brocante de salon”. Tæppedesignet er produceret af den danske tæppeproducent egetæpper a/s og skabt af to unge, belgiske designere fra designstudiet Atelier Blink.

Ud over designprisen er tæppedesignet også valgt til kategorien ”New and Notable 2008”, som uddeles af det amerikanske designmagasin ID magazine.

Et unikt tæppedesign
Tæppedesignet bærer navnet ”Brocante de salon”, som direkte oversat betyder ”loppemarked i stuen”. Som navnet antyder, har de to designere skabt et anderledes udtryk på tæppet, som giver et unikt udtryk i boligens indretning.

- Vi elsker at fortælle historier gennem vores projekter. I dette tæppedesign har vi forsøgt at skabe et univers, som leder tankerne hen på et loppemarked. På den måde har vi ført loppemarkedet fra den ydre verden ind i stuen og ned på gulvet. Tæppedesignet viser et foto, der er taget i en gade med et loppemarked. Billedet er fyldt med skrøbeligt porcelæn og glasskåle, som man nu kan gå ovenpå, fortæller Céline Poncelet, som er den ene af de to designere, der står bag tæppet.

Tæppet er skabt ved hjælp af egetæppers avancerede produktionsteknologi. Teknologien har gjort det muligt for de to designere at skabe et fantastisk design direkte på det blanke tæppelærred.

- Gennem forløbet har vi haft direkte kontakt med egetæppers designafdeling. Det har været et rigtigt godt samarbejde, og den direkte kontakt har gjort det meget lettere for os at vurdere alle de muligheder, vi havde i forhold til designet, fortæller Emilie Lecouturier fra Atelier Blink.

Designerne bag tæppet
Tæppet er skabt af designerne Emilie Lecouturier and Céline Poncelet, som tilbage i 2006 sammen stiftede det belgiske designstudie Atelier Blink. Siden da har virksomheden arbejdet med både produkt- og indretningsdesign. Selvom det anderledes tæppedesign er et uventet element til boligen, er den innovative tilgangsvinkel en fast del af virksomhedens forretningsgrundlag. Designstudiets målsætning er nemlig at re-designe boligens indretning og skabe uventede elementer i velkendte ting fra dagligdagen. Alle projekter hos Atelier Blink behandles fra idé til udførelse.

Kort om prisen
Hvert år uddeler Design Flanders prisen Henry van de Velde Label. Prisen er en hyldest til de designere og virksomheder, der vælger aktivt at gøre innovativt design til en integreret del af deres produkter. Formålet med designprisen er samtidig at opfordre unge designere til at tænke kreativt, når de forsøger at skabe sig en karriere i udlandet.

Skulle du have spørgsmål eller have brug for yderligere information, er du meget velkommen til at kontakte:

Krestina Magdal Nielsen, PR- og kommunikationsmedarbejder
egetæpper a/s