Tæppe fra egetæpper i Danmarks første bæredygtige hus

Ved dette års Boligdrømme for Alle i Messecenter Herning præsenteres Danmarks første bæredygtige hus. egetæpper har bidraget til huset med et tæppe, der er produceret af minimum 70 % genbrugsgarn. Tæppet, der kommer fra kollektionen Barcode Econyl, er produceret af bæredygtige materialer, der gør det muligt at vælge miljørigtigt design til gulvet.

- Home Green Home er en spændende idé, som vi gerne vil være en del af, fortæller Miljøchef ved egetæpper, Jan Ladefoged. - Fremtiden er miljørigtigt byggeri, og det er vigtigt for os at vise, at egetæpper er med helt i front, når det handler om miljørigtige produkter. Barcode Econyl er en tæppeflise-kollektion. Tæppet skiller sig ud ved at være produceret af affaldsgarnerne fra egetæpper, hvilket har reduceret energiforbruget i fremstillingsprocessen med mere end 50 %. Barcode Econyl er desuden, som alle tæpper fra egetæpper, produceret helt uden indhold af PVC og bitumen og godkendt i henhold til Dansk Indeklimamærkning (DIM). Miljø har topprioritet hos egetæpper For egetæpper har det været afgørende at skabe en kollektion, der er miljørigtig, bæredygtig og produceret under de rigtige forhold. egetæpper er nemlig fast besluttet på at tage aktivt ansvar for virksomhedens påvirkning af miljøet. Gennem en årrække har virksomheden derfor arbejdet hårdt på at skabe en bæredygtig profil, der tager udfordringen op med at reducere den miljømæssige belastning fra virksomhedens produktion og produkter. - Der kan ikke sås tvivl om, at vi som samfund i dag står over for en række nye og komplekse miljømæssige udfordringer. Disse udfordringer vedkommer os alle – som individ, virksomhed og samfund. Vi ønsker som virksomhed at tage vores del af ansvaret og hjælpe med at løse de miljømæssige udfordringer, udtaler egetæppers administrerende direktør, Svend Aage Færch Nielsen. - Vi mener, at vores forpligtelser over for vore omgivelser rækker langt ud over almindelig lovgivning. Vi har derfor implementeret en række strenge miljøsystemer, som hjælper os med at sikre så lav en miljømæssig påvirkning som muligt fra vores produktion og produkter. Denne grønne virksomhedsfilosofi er årsagen til udviklingen af det miljørigtige tæppekoncept Barcode Econyl, der gør det muligt at vælge gulvtæpper med god samvittighed. Trendy tæppefliser Tæpperfliser er en smart og fleksibel gulvløsning. Ødelagte fliser kan let erstattes af nye, hvis fliserne monteres med hæftlim, der både opløses og aktiveres af vand. Det er bl.a. en stor fordel i børnefamilier, hvor tæpper ofte udsættes for lidt af hvert. For trendsætteren er der også betydelige fordele at hente ved tæppefliser. Blot ved at skifte enkelte fliser i grundfarven ud med nye trendy farver, kan der opnås en helt ny effekt og identitet i rummet. Valget af tæppefliser gør det endvidere nemt at genbruge tæppet, der nemt kan flyttes fra rum til rum eller medbringes til en ny bolig. Kort om Home Green Home Det er FSC Danmark, der står bag det bæredygtige hus, der kan ses på Boligdrømme for Alle i Messecenter Herning den 25-27. september 2009. Huset udstilles desuden på klimaudstillingen Copenhagen Climate Exchange i Øksnehallen, København den 3-6. december 2009. Du kan læse mere om egetæpper og vore produkter på www.egecarpet.com. Hvis du har spørgsmål eller brug for yderligere information, er du meget velkommen til at kontakte: egetæpper a/s – www.egecarpet.com Dorthe Aaboe Kallestrup, PR og kommunikationsmedarbejder Tlf: 97 11 74 57 E-mail: dak@ege.dk