Kvindelige forbilleder modtager pris i Ellos Awards

Influencers, aktivister og feminister. De nominerede i årets Ellos Awards har været mange, men efter en optælling af folkets stemmer har juryen udvalgt fire prismodtagere. Kajsa Hultin, Andra Farhad, Matilda Sjöstrand og Iman Meskini er de kvinder, som har haft stor indflydelse og har sat deres aftryk på omverdenen. Samlet set har 80 549 personer deltaget i afstemningen, som har indbragt hele 100.000 SEK til organisationen Kvinna till Kvinna.

For andet år i træk arrangerede vi Ellos Awards for at hylde kvinder, som hjælper med at skabe en verden med mere ligestilling og inklusion. Inden prisuddelingen kunne folk gå ind og nominere kandidater i kategorierne Women for liberation, Women for entrepreneurship, Women for body positivsm og Women for equality. Kategorier, som hylder kvinder der hver især har været med til at bryde tabuer omkring kvindespørgsmål, fremme kvindelige iværksættere, udvide skønhedsidealerne og skabe mere plads til andre kvinder i samfundet. Juryen bestod af medlemmerne Asabea Britton, Elaine Eksvärd, Karin ”Kajjan” Andersson og Molly Hammar – deres vanskelige opgave var at udvælge fire prismodtagere blandt 15 kandidater pr. kategori.

Den digitale prisfest er en del af Ellos initiativet #equallywomen, et initiativ der på forskellige måder fejrer og fremhæver kvinder og udfordrer billedet af, hvad kvindelighed egentlig er. Prisuddelingen sker i samarbejde med organisationen Kvinna till Kvinna, som arbejder i flere forskellige lande for kvinders rettigheder. For hver stemme har Ellos doneret 1 SEK til kvinderettighedsorganisationen, sammenlagt op til en værdi af 100.000 SEK.

”De nominerede har gjort en stor forskel, det har vi set ekstra tydeligt i løbet af prisuddelingen. De påvirker ikke kun deres følgere og publikum, men også os som virksomhed – med en utrolig gennemslagskraft. Det er derfor Ellos Awards findes, for at vi sammen kan påvirke samfundsstrukturerne. Og der er brug for denne type kvinder, som med deres stærke røster går forrest”, forklarer Anna Westlund, Creative Director hos Ellos.

Her er alle prismodtagerne ved Ellos Awards 2021

Women for liberation

Kajsa Hultin

Hos Kajsa Hultin, eller @kobranhugger, er der ingen regler for, hvordan kroppen må eller skal se ud. Hun har skabt et rum, hvor kvindekroppen kan være fri, hvor den kan være en kilde til glæde og positivitet. Dette kombineret med, hvordan hun synliggør og tager tabubelagte emner som graviditet, amning, seksualitet og kvindelige orgasmer op, betyder, at vi i juryen har valgt at tildele Kajsa prisen for kategorien Women for liberation. En pris, vi håber vil bidrage til hendes fortsatte arbejde på den ene eller anden måde.

Women for entrepreneurship
Andra Farhad

Med kontoerne @andrafarhad og @borshajen står Andra Farhad bag Sveriges største gratis undervisningsplatform om opsparing og investering. Gennem sit iværksætteri baner hun aktivt vejen for andre. Hendes arbejde har gjort børsen og investeringsopsparing mere tilgængelig for dem, der ikke tidligere har gjort sig så meget i det – kvinder. For dette og mere til ønsker vi i juryen at tildele Andra prisen for kategorien Women for entrepreneurship.

Women for body positivsm

Matilda Sjöstrand

Matilda Sjöstrand fremhæver på sin konto @gretanikolina kropspositivisme fra flere forskellige vinkler. Det ene øjeblik spreder hun ren og skær glæde over kroppen, når hun danser foran kameraet, og det næste øjeblik taler hun om kroppen fra et mere seriøst og tungere perspektiv. Matilda fortæller, hvordan det er at være tyk i en verden, hvor slank er normen, og hvordan en tyk krop kan fungere gennem graviditet og amning. Derfor tildeler vi i juryen Matilda prisen i kategorien Women for body positivism.

Women for equality

Iman Meskini

Med kontoen @imanmeskini tog Iman Meskini sin berømthed og brugte den til at promovere både muslimske kvinder og kvinder generelt. På sine platforme knuser hun fordomme om islam, underviser sine følgere i forskellige vigtige emner og spreder positivitet og glæde over ting, der ofte er tunge. For det arbejde, Iman udfører i sine kanaler, tildeler vi i juryen hende prisen for kategorien Women for equality.

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:

Om Ellos

Ellos er en af Nordens førende e-handelsvirksomheder inden for mode, skønhed og bolig. Hos os er kunden altid i fokus.

Med mere end 1,6 millioner aktive kunder stræber vi konstant efter at udvikle og tilbyde attraktive produkter. På ellos.dk finder du mere end 500 brands til den moderne kvinde og hendes familie.

Ellos er en del af Ellos Group.
For mere information om Ellos Group, besøg gerne www.ellosgroup.com. Her kan du blandt andet læse mere om vores historie, vores arbejde med bæredygtighed og vores vision. Du kan også finde jobopslag og søge job hos os.

Ellos har kontor i Sverige, Norge, Finland og Danmark.
Ellos Group’s hovedkontor ligger i Borås i Sverige, hvor virksomheden blev grundlagt i 1947.