Transparens og tydelighed er vejen frem Ellos præsenterer sit bæredygtighedsarbejde i ny kampagne

I 2020 publicerede Ellos to forskellige tjeklister. Den ene handlede om social bæredygtighed og den anden om økologisk bæredygtighed. Nu, et år senere, lancerer Ellos en kampagne som præsenterer det igangværende bæredygtighedsarbejde. I kampagnen fortæller tre forskellige familier om kvindekroppen, kvindelighed og klimaspørgsmål, samtidigt med at tjeklisterne fremhæves og resultatet præsenteres. ”Vi er kommet langt med flere punkter – men  vi synes, at det er mindst lige så vigtigt at vise, hvor vi mangler noget. Transparens og tydelighed er vejen frem”, siger Anna Westlund, Creative Director på Ellos.

I Ellos nyeste kampagne fremhæves virksomhedens bæredygtighedsarbejde – både det de gør godt, og det de skal gøre bedre. Ved at interviewe tre forskellige familier med tre forskellige generationer knyttes de to bæredygtighedsperspektiver sammen – miljø og ligestilling. What we inherited er kampagnens titel, og det er det, der er fokus på i interviewene – hvad vil vi gerne have, at næste generation skal arve fra os?

I kampagnen præsenterer Ellos, hvor langt virksomheden er kommet med de tjeklister, der blev publiceret sidste år. Der er sket forbedringer på mange punkter, især hvad angår materialer, hvor en stor del af sortimentet er skiftet ud med mere bæredygtige materialer. Et af målene for 2025 var, at mindst 25% af al polyester og polyamid skulle være genindvundet – i dag ligger det tal allerede på 22%. Men samtidigt er der også nogle tal hos Ellos, som ikke rigtig lever op til målene, f.eks. når det handler om FSC-mærket træ, hvor det halter lidt.

"Man ville jo ønske, at man bare kunne trykke på en knap. At det ville være så let og gå så stærkt at gennemføre alle de forbedringer, man gerne vil. Det er et stort maskineri, et stort arbejde, som kræver at hele branchen står sammen. Og det er faktisk netop det, vi er i gang med, hvilket er fantastisk," siger Jennifer Åhman, designchef Ellos Home.

Kampagnen knytter klimaarbejdet sammen med Ellos arbejde for social bæredygtighed. I filmene taler kvinderne om kropsidealer, normer og håb for fremtiden. Tjeklisten for Ellos sociale bæredygtighedsarbejde handler om modebranchens påvirkning og det ansvar, modevirksomhederne er nødt til at påtage sig for at forbedre de kropsidealer, branchen har været grobund for.

"Vi vil være transparente i vores arbejde. Det er vejen frem – vi kan ikke bare tale om det, vi gør godt, vi må også kigge på og vise, hvor vi halter bagefter. Det gælder hele branchen, vi skal turde tale om repræsentation og inklusion. Vi skal turde tale om overforbrug. Det er også de punkter, vi tager op i vores kampagne – formålet med den er at vise hvad vi gør og hvad vi skal være bedre til," siger Anna Westlund, Creative Director på Ellos.

Kampagnen blev lanceret den 19. maj på Ellos hjemmeside.

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:

Kampagnebilleder:  https://we.tl/t-8XQqao4NdI

Om Ellos

Ellos er en af Nordens førende e-handelsvirksomheder inden for mode, skønhed og bolig. Hos os er kunden altid i fokus.

Med mere end 1,6 millioner aktive kunder stræber vi konstant efter at udvikle og tilbyde attraktive produkter. På ellos.dk finder du mere end 500 brands til den moderne kvinde og hendes familie.

Ellos er en del af Ellos Group.
For mere information om Ellos Group, besøg gerne www.ellosgroup.com. Her kan du blandt andet læse mere om vores historie, vores arbejde med bæredygtighed og vores vision. Du kan også finde jobopslag og søge job hos os.

Ellos har kontor i Sverige, Norge, Finland og Danmark.
Ellos Group’s hovedkontor ligger i Borås i Sverige, hvor virksomheden blev grundlagt i 1947.