Volvo vil anspore sine besøgende til at arbejde endnu smartere

Volvo vælger at vise hele sit nye produktprogram på årets Elmia Lastbil. Det vil sige alt, lige fra den største FH-model til den mindste fra FL-serien.
– Elmia Lastbil er vores vigtigste mødested med branchen, og vi spiller helt klart med musklerne, siger Jan Strandhede, der er ansvarlig for PR og markedskommunikation hos Volvo Lastvagnar i Sverige.

På under et år har Volvo Lastvagnar udskiftet hele sit produktprogram. Det seneste skud på stammen er Low Entry Cab med ekstra lav indstigning.

Man har også netop lanceret en ny gearkasse, I-Shift Dual Clutch, med inspiration fra racerbilverdenen. Det er den første gearkasse på markedet med dobbeltkobling til tunge køretøjer.

Begge nyheder er naturligvis med på Elmia Lastbil 2014.

– Vi vil hjælpe de besøgende med at arbejde endnu smartere for at øge deres produktivitet og lønsomhed. Derfor har vi afsat en stor plads midt på standen til korte seminarer, som alle kan deltage i, siger Jan Strandhede og tilføjer, at man kan tilmelde sig i forvejen hos sin forhandler, hvis man vil være sikker på at få en plads.

Emnerne på seminarerne veksler mellem de vigtige og aktuelle – og de mere underholdende og sjove. Der er eksempelvis seminarer om innovationer inden for skovtransporter og om projektet Off Peak i Stockholm, der ganske kort går ud på at anvende støjsvage køretøjer til natlige distributionstransporter i byerne.

Et andet emne, der er højaktuelt til efteråret, er dét om tungere og længere transporter.

– Der kommer en rapport lige før messen, som vil følger op på. Ikke mindst inden for skovtransporter er man meget interesserede i at køre med 74 tons. Vi præsenterer både det lovgivningsmæssige og dét, vi har at tilbyde. Vi har været en vigtig aktør i udviklingsarbejdet og ligger inde med masser af viden, siger Jan Strandhede.
Reklamefilmen Epic Split, med Jean-Claude van Damme, bliver et led i Volvos mere underholdende seminarer på standen.

– Min tanke er, at den ingeniør, der udviklede styresystemet Volvo Dynamic Steering, skal være med, og mindst én af chaufførerne fra reklamefilmen. De skal fortælle lidt om, hvad der kræves af en lastbilchauffør for at bakke med 30 kilometer i timen, og hvordan innovationen hjalp til med at gennemføre et stunt som Epic Split, siger Jan Strandhede.

Volvo har desuden afgrænset en særlig plads på standen, hvor Volvos eksperter blandt andet giver råd omkring deres egne ydelser Fuel Advice og Dynafleet. De to ydelser går ud på henholdsvis at nedbringe brændstofforbruget og at holde styr på hele lastbilflåden.

– Vores mål er at anspore de besøgende til at udvikle deres egen virksomhed og at give dem idéer til, hvordan de kan få en endnu bedre forretning. God lønsomhed handler ikke blot om at købe en ny, produktiv lastbil, men også om, hvordan man anvender den, og hvilke ydelser der findes rundt omkring den, siger Jan Strandhede.

Seminarprogrammet vil kunne ses på Volvos stand under messen, men for at planlægge besøget på Elmia Lastbil endnu bedre findes det også på Volvo Lastvagnars hjemmeside

Tags: