.eu udtaler sig om internetsikkerhed, IPv6 og nye generiske topdomæner

Den administrerende direktør om det ændrede topdomænelandskab

Bruxelles, 29. marts 2011 - Den administrerende direktør for EURid, registeret for topdomænet .eu, Marc Van Wesemael udtaler sig om internetsikkerhed, IPv6 og den kommende liberalisering af topdomænemarkedet forud for .eu's fem års fødselsdag den 7. april 2011.

Fokus på onlinesikkerhed

"Internetsikkerheden skal stadig forbedres," siger Van Wesemael. "EURid har altid været aktiv på dette område, og det er topdomæneregistrenes ansvar, og derfor også vores, at arbejde for at gøre internettet sikrere for alle."

EURid var et af de første registre til helt at implementere DNSSEC for et topdomæne og er fortsat førende inden for onlinesikkerhed. Nye tjenester og kursusprogrammer i 2011 vil gøre det lettere at bruge DNSSEC, som af mange anses for at være unødigt komplekst:

• Effektivisering: En innovativ, alt-i-én DNSSEC registrerings- og implementeringsservice for de .eu-akkrediterede registratorer skal gøre det lettere at anvende denne protokol. Tjenesten er i øjeblikket i en testfase, men forventes at blive lanceret i tredje kvartal.
  • Øget viden: En række supplerende kurser i hele Europa vil gøre registratorerne mere fortrolige med teknologien, når de arbejder med DNSSEC-protokollen og deres portefølje af registrerede .eu-domæner.

EURids skjulte tiltag til at forhindre phishing er endnu et eksempel på virksomhedens initiativer for at gøre internettet til et sikrere sted. "Vi værner om .eu-domænet og har derfor effektive procedurer på plads til at bekæmpe mistænkelige registreringer af domænenavne," siger Marc Van Wesemael.

Omstillingen til IPv6

Van Wesemael forudsiger, at udbredelsen af IPv6 vil tage fart, her hvor den internationale IPv6-dag den 8. juni 2011 nærmer sig.

Indehavere af .eu-domæner har altid kunnet anvende IPv6-adresser til deres dedikerede navneservere, da systemet for .eu-registrering har været IPv6-kompatibelt siden topdomænets lancering i 2006. I den sidste tid er .eu-registeret også begyndt at gøre klar til at føje IPv6-forbindelse til sine registreringstjenester. Van Wesemael tilføjer dog, at det ikke er alle tjenesteudbydere, der tilbyder komplette, kommercielt tilgængelige IPv6-løsninger på nuværende tidspunkt. Men det er fortsat vigtigt for EURid at kunne tilbyde IPv6.

Nye konkurrenter på topdomænemarkedet

Den kommende introduktion af et potentielt ubegrænset antal nye udvidelser vil ændre dynamikken på domænemarkedet. For eksempel forudser Van Wesemael et magtskifte fra registre til registratorer og et fald i defensive registreringer, som måske også kan føre til nedsat vækst for topdomænemarkedet som helhed.

"Varemærkeindehavere vil sandsynligvis bruge deres markedsføringstid og -penge på fem til ti primære domænenavne, hvilket kan betyde, at knap så populære domænenavne ikke medtages. Da .eu er et af de ti største domæner i verden, har jeg dog tiltro til, at det ikke vil berøre os, når markedet frigives."

Derimod forventer Van Wesemael, at reklamen for de nye konkurrenter vil give positiv opmærksomhed til de eksisterende og mere etablerede domæner, som f.eks. .eu.

"Vi har helt sikkert en stor udfordring foran os, men .eu-teamet ser fremad", bemærker han. "Vi har al mulig grund til at tro på, at de næste fem år vil blive ligeså gode som de sidste fem".

For presseoplysninger kontakt venligst:

Catherine Dowdell, PR-ansvarlig, Telefon: +46 (0)8 5063 74 12   E-mail: press@eurid.eu

Om .eu og EURid

.eu-domænet er blandt de ti største topdomæner i verden og knytter 500 millioner mennesker i 27 EU-lande til én internetidentitet. Siden lanceringen i 2005 er der blevet registreret mere end tre millioner .eu-domæner. Mange virksomheder bruger en .eu-hjemmeside som en praktisk løsning for at formidle en klar europæisk identitet, herunder Bridgestone, Century 21, Hyundai, MAN-koncernen, Microsoft Corporation og UniCredit-koncernen.

EURid er en nonprofitorganisation, som er blevet udpeget af Europa-Kommissionen til at administrere topdomænet .eu. EURid arbejder med over 850 akkrediterede registratorer og yder support på EU's 23 officielle sprog. Udover hovedkvarteret i Bruxelles (Belgien) har EURid også regionale kontorer i Pisa (Italien), Prag (Tjekkiet) og Stockholm (Sverige). Se http://www.eurid.eu for yderligere oplysninger.

Tags: