Sådan undgår du startproblemer før den første køretur – Exide giver dig en række praktiske batteritips vedrørende din motorcykel

Årets første tur med motorcyklen er et højdepunkt for mange motorcyklister. Men turen risikerer at gå i vasken, hvis din motorcykel volder problemer og ikke vil starte. Et batteri er et produkt med begrænset holdbarhed, og et motorcykelbatteri skal lades oftere end f.eks. et bilbatteri, gerne hver tredje måned.  Exide er en global producent og leverandør af batterier til alt fra motorcykler og biler til landbrugsmaskiner og både. Med over 130 års erfaring følger her Exides praktiske og nødvendige tips til vedligehold af dit MC-batteri.

– Batterier holder ikke for evigt, men hvis man tager hånd om dem, holder de længere. Desværre glemmer mange motorcykelejere at klargøre batteriet til vinteren, hvilket reducerer batteriets levetid. Med lidt omsorg og ladning af batteriet om vinteren undgår man bekymringer før sæsonpræmieren, siger Viktor Ekermo, Product Manager hos Exide Technologies i Norden.

Det er vigtigt at vedligeholde motorcyklens batteri, især hvis motorcyklen har holdt stille hen over vinteren. Ellers risikerer du, at det selvaflades eller beskadiges på anden vis, hvilket kan resultere i startproblemer, eller at batteriet i værste fald er helt ødelagt. Et motorcykelbatteri bør lades flere gange om året, især hvis man kører meget i bytrafik.

– Det betaler sig altid at kontrollere batteriet en ekstra gang for at slippe for unødvendige problemer, når tiden er kommet til forårets første tur med motorcyklen. Det gør du nemt med en batteritester. Husk at gøre det i god tid. Så er du fri for at spekulere på, om batteriet nu vil starte, når du er klar til at tage af sted, siger Viktor Ekermo.

Exides tips til dit motorcykelbatteri før sæsonstart:

• Undersøg, om batteriet har synlige skader. Fugt- eller kondensdannelse kan forårsage oxidering af polerne. Rengør batteriet med en fugtig klud og smør polerne med fedt for at beskytte dem mod oxidering.
  • Kontrollér, at batteriet er fuldt opladet inden anvendelse. Det gør du nemmest med et voltmeter eller en batteritester, der viser, om batteriet skal lades, eller om det er tid at investere i et nyt. Der sker altid en vis selvafladning. Det skal der kompenseres for med vedligeholdelsesladning ved længere tids opbevaring.
  • Hvis batteriet er afladet, kan der opstå sulfatering, hvilket gør det vanskeligt at lade batteriet. I værste fald kan batteriets plastkasse være frosset i stykker og syren sivet ud. Så skal batteriet udskiftes. Køb en god lader, der passer til dit batteri, og som har automatisk temperaturkompensering.
  • På batterier, der kan åbnes, skal syreniveauet kontrolleres, og der skal om nødvendigt fyldes batterivand på.

Fakta: Et motorcykelbatteri har normalt en levetid på flere år under forudsætning af, at det håndteres korrekt. Alle batterier har en vis selvafladning, hvilket betyder, at hvilespændingen falder. Et fuldt opladet batteri har en hvilespænding på ca. 12,7 V og bør lades, når hvilespændingen kommer under 12,4 V for at undgå skader. Hvis et batteri ikke holdes fuldt opladet, er der risiko for, at der opstår sulfatering, hvilket reducerer batteriets kapacitet. Batteriets ydeevne reduceres også, hvis det udsættes for ekstreme temperaturer.

Exide Technologies er en af verdens største producenter af batterier og tilbehør til køretøjsbranchen. Exides batterier og ladere kan købes hos forhandlere af blybatterier til køretøjer.

Se mere om afladning her: https://exide.dk/batterividen/selvafladning/

For yderligere information kontakt:
Tor Enlid, Marketing Manager, Exide Technologies Norden, tlf.: +46 706 37 07 63,
e-mail: tor.enlid@exide.com
Viktor Ekermo, Product Manager/OE Project Manager EU, Exide Technologies Norden, tlf.: +46 706 37 58 75, e-mail: viktor.ekermo@exide.com

www.exide.dk

Exide Technologies er en global leverandør af energilagringsløsninger til transport- og industrimarkederne. Exides 130 års erfaring med teknisk innovation kombineret med aktiviteter i mere end 80 lande giver virksomheden mulighed for at levere overbevisende løsninger, der opfylder verdens nuværende og fremtidige energibehov. Exide producerer og genvinder et bredt sortiment af produkter og forsyner segmenterne Transportation, Network Power og Motive Power med batteri- og energilagringssystemer og specialapplikationer til vidt forskellige brancher. Her kan nævnes landbrug, biler, elværker, transport- og speditionsfirmaer, både, materialehåndtering, forsvaret, minedrift, forsyningsvirksomheder og UPS-anlæg m.m. Exides motto er Powering the World Forward. Virksomhedens historie og størrelse gør sammen med en stærk entreprenørånd Exide til det rette valg for kunder, der ønsker mere end blot en batterileverandør.

Citater

Det betaler sig altid at kontrollere batteriet en ekstra gang for at slippe for unødvendige problemer, når tiden er kommet til forårets første tur med motorcyklen. Det gør du nemt med en batteritester. Husk at gøre det i god tid. Så er du fri for at spekulere på, om batteriet nu vil starte, når du er klar til at tage af sted.
Viktor Ekermo, product manager, Exide Technologies Norden