Undgå batteriproblemer med din landbrugs- eller entreprenørmaskine efter vinteren – Exide giver dig en række praktiske forårstips

Batterier til landbrugs- og entreprenørmaskiner videreudvikles konstant for at kunne klare de stadig stigende krav og den øgede belastning, som de udsættes for, f.eks. stærk vibration og lange stilstandsperioder. Exide er en global producent af batterier til alle former for køretøjer, herunder også traktorer, frontlæssere og gravemaskiner. Nedenfor følger en række værdifulde tips til at undgå såvel afladning af batterier som ødelagte batterier med tab af både tid og penge til følge.

– Landbrugs- og entreprenørmaskiner udsættes for vældig hård belastning, og det gælder også batterierne. Batterierne er konstruerede til at kunne klare denne belastning, men de skal tjekkes med jævne mellemrum. Der er mange, der henvender sig til os med spørgsmål om afladede batterier, og det viser sig ofte, at man helt har glemt batterierne hen over vinteren. Vi har derfor udarbejdet en række gode tips. Det handler ganske enkelt om at undersøge batterierne for skader og kontrollere ladetilstanden, siger Tor Enlid, Marketing Manager, Exide Technologies Norden.

At undersøge batteriet i sin landbrugs- eller entreprenørmaskine, inden den tages i brug efter vinteren, er en investering i både tid og penge og naturen omkring dig. Et startbatteri, der ikke anvendes i en lang periode, risikerer at gå i stykker før tid, hvis det ikke vedligeholdes korrekt. Selv om du har klargjort dit batteri godt til vinteropbevaring, er der dog stadig en række ting, der skal tages højde for, når foråret kommer, og batteriet skal bruges igen.

Det er både dyrt i kroner og øre og dårligt for miljøet at lade et batteri blive ødelagt i utide, og det kræver også både tid og energi, der kunne have været brugt på anden vis.

Exides batteritips til din landbrugs- eller entreprenørmaskine efter vinteropbevaring:

• Undersøg, om batteriet har synlige skader. Fugt- eller kondensdannelse kan forårsage oxidering af polerne. Rengør batteriet med en fugtig klud og smør polerne med fedt for at beskytte dem mod oxidering.
  • Kontrollér, at batteriet er fuldt opladet. Det gør du nemmest med et voltmeter eller en batteritester, der viser, om batteriet skal lades, eller om det er tid at investere i et nyt.
  • Hvis batteriet er afladet, kan sulfatering gøre det vanskeligt at lade batteriet. I værste fald kan batteriets plastkasse være frosset i stykker og syren sivet ud. Så skal batteriet udskiftes.
  • Køb en god lader, der passer til dit batteri, og som har automatisk temperaturkompensering.
  • På batterier, der kan åbnes, skal syreniveauet kontrolleres, og der skal om nødvendigt fyldes batterivand på.

Fakta: Startbatterier til landbrugs- og entreprenørmaskiner har en levetid på flere år under forudsætning af, at de anvendes og vedligeholdes korrekt. Alle batterier har en vis selvafladning, og som følge heraf falder hvilespændingen. Hvis batterier ikke holdes fuldt opladede, er der risiko for, at de sulfaterer, hvilket reducerer kapaciteten. Hvis hvilespændingen kommer under 12,4 V, skal batteriet lades. Et afladet batteri kan også fryse i stykker ved normale vintertemperaturer.

Exide Technologies er en af verdens største producenter af batterier og tilbehør til køretøjsbranchen. Exides batterier og ladere kan købes hos forhandlere af blybatterier til køretøjer.

Se mere om afladning her: https://exide.dk/batterividen/selvafladning/

For yderligere information kontakt:
Tor Enlid, Marketing Manager, Exide Technologies Norden, tlf.: +46 706 37 07 63, e-mail: tor.enlid@exide.com
Viktor Ekermo, Product Manager/OE Project Manager EU, Exide Technologies Norden, tlf.: +46 706 37 58 75, e-mail: viktor.ekermo@exide.com

www.exide.dk

Exide Technologies er en global leverandør af energilagringsløsninger til transport- og industrimarkederne. Exides 130 års erfaring med teknisk innovation kombineret med aktiviteter i mere end 80 lande giver virksomheden mulighed for at levere overbevisende løsninger, der opfylder verdens nuværende og fremtidige energibehov. Exide producerer og genvinder et bredt sortiment af produkter og forsyner segmenterne Transportation, Network Power og Motive Power med batteri- og energilagringssystemer og specialapplikationer til vidt forskellige brancher. Her kan nævnes landbrug, biler, elværker, transport- og speditionsfirmaer, både, materialehåndtering, forsvaret, minedrift, forsyningsvirksomheder og UPS-anlæg m.m. Exides motto er Powering the World Forward. Virksomhedens historie og størrelse gør sammen med en stærk entreprenørånd Exide til det rette valg for kunder, der ønsker mere end blot en batterileverandør.

Citater

Der er mange, der henvender sig til os med spørgsmål om afladede batterier, og det viser sig ofte, at man helt har glemt batterierne hen over vinteren. Vi har derfor udarbejdet en række gode tips. Det handler ganske enkelt om at undersøge batterierne for skader og kontrollere ladetilstanden.
Tor Enlid, marketing manager Exide Technologies Norden