• Favoptic/

Optikernes centralorganisation og de fem største glasleverandører får en bøde på over 1 milliard svenske kroner.

Ifølge Favoptic.com, en svensk virksomhed, som sælger lavprisbriller på internettet, er der alt for mange aktører som sammen forsøger at skrue priserne på briller unødvendigt højt op. Derfor hilser Favoptic.com Bundeskartellamts beslutning om at idømme optikernes centralorganisation i Tyskland samt de fem største leverandører af brilleglas i Europa (blandt andre Carl Zeiss) en bøde for ulovligt at have samarbejdet for at forhøje priserne på brilleglas, velkommen.

”Beslutningen om bøden er naturligvis vigtig for os, da vi, foruden Sverige, Finland, Danmark og Norge, også sælger briller på det tyske marked’, siger Carl Erik Eriksson, grundlægger og administrerende direktør i Favoptic.com.

Favoptic.com har solgt briller over internettet i snart ti år. Lave priser, kvalitet og en nem måde at låne brillerne med hjem på og at købe Favoptics briller har gjort firmaet til en trendsætter på det allerede hårdt konkurrenceprægede brillemarked. Et marked, hvor der ifølge Favoptic.com, hersker tilstande lidt som i det vilde vest, når det drejer sig om illegale karteller og brug af lokkepriser.

”En ting er, at vores konkurrenter, på grund af deres fysiske forretninger og forskellige mellemled, er nødt til at have højere priser end os, og derfor søger at tiltrække kunderne ved hjælp af lokkepriser, men at optikernes centralorganisation sammen med glassliberierne driver ulovlige karteller, virker absurd. Så der er ikke noget mærkeligt i, at flere og flere køber briller direkte over internettet. Beslutningen om en bøde er selvfølgelig vigtig for os, da vi i et års tid har solgt briller på det tyske marked’, siger Carl Erik Eriksson, grundlægger og administrerende direktør i Favoptic.com.

Normalprisen for et par briller hos Favoptic.com er 395 sek. Prisen dækker stel, glas, slebet i kundens styrke, forsendelse og naturligvis, uanset årsag, 14 dages fri returret. Firmaet satser endda på synsprøver i eget regi, og i Sverige har firmaet konsultationer med legitimerede optikere i Stockholm, Göteborg, Malmö og Uppsala. Favoptic.com findes i Sverige, Norge, Finland, Danmark og Tyskland.

Link til Bundeskartellamts pressemeddelelse om afgørelsen: http://www.bundeskartellamt.de/wDeutsch/aktuelles/presse/2010_06_10.php

www.favoptic.com

For yderligere information, kontakt venligst:

Carl Erik Eriksson

Tlf.: + 46 70 77 70 910, E-mail: carl.erik@favoptic.com

Om Favoptic:

Favoptic blev grundlagt i 2001 af Carl Erik Eriksson, en ægte iværksætter, som oprindelig er børnekirurg. Forretningskonceptet består i at sælge briller over internettet og tilbyde en god kvalitet til yderst favorable priser ved at springe mellemleddene over, såsom grossister og optikere. Virksomhedens koncept er, at kunderne frit kan låne stel med hjem og derefter bestemme sig uden at skulle betale, før de beslutter sig for at beholde deres færdige briller. I dag har man flere hundrede tusinde kunder i Sverige, Norge, Finland og Danmark, og man står over for en ekspansion i Tyskland. Læs mere på www.favotic.com.

Tags: