Arbejd mindre og rejs længere

Report this content

Tyrkiet, Østrig og Thailand er de danske favoritdestinationer, hvor billetpriserne er faldet mest de seneste fem år. Til forskel fra USA, Spanien og Frankrig, som er blevet dyrere. Flybillet.dk har kigget nærmere på, hvor danskerne helst tager hen, og hvad det egentlig koster. For at finansiere en returrejse for hele familien til Thailand skal en gennemsnitsdansker arbejde seks dage mindre i 2014 sammenlignet med 2009.

Flybillet.dk har undersøgt, hvor mange arbejdsdage gennemsnitsdanskeren skal arbejde for at få råd til en returrejse med familien, to voksne og to børn under tolv år. Til en rejse til Tyrkiet i 2014 skal man arbejde 22 dage sammenlignet med 2009, hvor man skulle arbejde 28 dage for at betale samme flybillet. Det krævede altså syv arbejdsdage mindre at betale en rejse til Østrig i 2014 sammenlignet med 2009.

-  Vi ønskede at se på, hvordan prisudviklingen har været for danskernes favoritrejsemål, og hvordan vi kan hjælpe dem med at vælge det billigste rejsemål. Når vi sammenholdt billetpriserne med den økonomiske udvikling i Danmark, kunne vi se, at nogle rejsemål er blevet væsentligt billigere, mens andre er blevet dyrere. For at få en billig ferie skal du vælge dit rejsemål med omhu, siger Claes Tellman, kommunikationschef på Flybillet.dk.

Billetpriserne til USA, Spanien og Frankrig er steget siden 2009. Selvom man medregner husstandens øgede disponible indkomst, som er steget med næsten 9 procent siden 2009, er den reelle pris for flybilletten stadig højere i 2014 end i 2009.

For yderligere oplysninger kontakt:

Claes Tellman, Kommunikationschef            Nina P Flores, Presseansvarlig

Tlf: +46 (0) 70 399 62 81                                   Tlf: +46 (0) 70 091 75 49

E-post: claes.tellman@etraveli.com                  E-post: nina.flores@etraveli.com

Om Flybillet.dk

Flybillet.dk blev etableret 1999 og er den første og ældste online rejseformidler på det danske marked. Flybillet indgår i den Den Danske Rejsegruppe, som igen er ejet af koncernen Etraveli AB (publ).

Etraveli er Nordens førende virksomhed indenfor e-handel i rejsebranchen samt en af de fem største onlinerejseformidlere i Europa. Koncernen opererer i 25 lande og havde i 2014 en omsætning på mere end 8,5 mia. SEK med et resultat på over 640 mio. SEK.

Tags:

Citater