Freetrailer Group A/S Årsrapport 22/23

For hele 22/23 steg antallet af udlejninger med 18 % i forhold til året før, omsætningen vækstede med 20 % og antallet af udlejningsprodukter er øget med 29 %.

HELÅRS KONCERNNØGLETAL I 1.000 DKK (1. juli 2022 – 30. juni 2023)

(i parentesen angives tilsvarende periode sidste år)

• Nettoomsætning 75.104,8 (62.579,8)
  • EBITDA 8.113,9 (12.511,4)
  • Resultat før skat 5.654,2 (10.629,3)
  • Egenkapital 29.669,0 (26.118,5)
  • EPS (Earnings Per Share) 0,44 (0.85)
  • Egenkapitalandel 65% (63%)

Udlejningsvæksten er i regnskabsåret 22/23 steget med 18 % til 907.874, hvilket er 137.588 flere udlejninger end i tilsvarende periode for 21/22.

Omsætningen er i regnskabsåret 22/23 steget med 20 % til DKK 75,1 mio. (26% til DKK 78,6 mio. opgjort i faste valutakurser).

Driftsresultatet (EBITDA) for regnskabsåret 22/23 udgør DKK 8,1 mio. – svarende til et fald på 35 % sammenlignet med 21/22.

Resultatet før skat blev på DKK 5,7 mio. i 22/23 mod DKK 10,6 mio. i 21/22 – svarende til et fald på DKK 4,9 mio.

CEO, Nicolai Frisch Erichsen kommenterer på rapporten:

”Resultatet for regnskabsåret 22/23 viser en stærk fremgang på omsætning, antal udlejninger samt antal udlejningsprodukter. Efter to skuffende kvartaler i Q2 og Q3 er Freetrailer tilbage på vækstsporet. Freetrailer leverede i Q4 en omsætning på DKK 20,6 mio. kr. svarende til en vækst på 22 % i forhold til samme kvartal sidste år, og vi begynder nu at høste frugterne af de initiativer, vi igangsatte i foråret 2023. Historisk høj brugertilfredshed, som følge af investering i vores kundeservice og servicering af vores trailere samt forbedringer af vores IT-platform, har medført øget kundeefterspørgsel og dermed medvirket til de flotte stigninger i udnyttelsesgraden af vores trailere,” siger Freetrailer Group CEO Nicolai Frisch Erichsen og fortsætter:

”Freetrailer indgik i april en aftale med IKEA Danmark om udviklingen af en ny egenproduceret Freetrailer E-bike. Cyklen er langt mere robust og nemmere at cykle på for vores brugere, og vi har store forventninger til vores ny E-bike, der havde premiere i forbindelse med åbningen af IKEA København den 16. august. Med udviklingen af Freetrailer E-bike går vi i samarbejde med vores partnere foran i skabelsen af en bæredygtig deleøkonomi i byerne.”

Forventninger til regnskabsåret 23/24:

”Freetrailer ser med stor optimisme frem til de kommende års fortsatte vækstrejse. En vækstrejse, baseret på yderligere ekspansion med vores stærke partnere på eksisterende markeder samt på etableringen af Freetrailer-konceptet på nye internationale markeder,” siger Freetrailer Group CEO Nicolai Frisch Erichsen.

Med +34 % vækst i antallet af udlejninger og en tilsvarende omsætningsvækst for de første to måneder i det nye regnskabsår, har Freetrailer fået en solid start på 23/24. Et ændret produktmix med flere E-bikes og åbne trailere øger udlejningsfrekvensen i sommerperioden, mens der forventes lavere udlejningsfrekvens i vinterperioden.

For regnskabsåret 23/24 forventer vi at opnå +1.135.000 udlejninger svarende til en vækst på mere end 25 %. Antallet af udlejningsprodukter forventes at runde +4.600 svarende til en vækst på 26 %.

Omsætningen i 23/24 forventes at stige til DKK 90 – 100 mio. svarende til en vækst på 20 – 33 %.

”Det er selskabets strategi også fremadrettet at finansiere væksten over selskabets drift. At være selvfinansierende er fortsat et vigtigt strategisk fokus hos Freetrailer. Investeringer i den nye IT-platform som forventes lanceret i 2024, øgede investeringer i det tyske marked samt investering i minimum et nyt europæisk marked vil øge omkostningerne i regnskabsåret 23/24. På den baggrund, med et klart fokus på de kommende års ekspansion, forventer vi at realisere et EBITDA på 10-14 mio. i 23/24,” siger Freetrailer Group CEO Nicolai Frisch Erichsen.

For yderligere information om Freetrailer Group A/S kontakt venligst:

Nicolai Frisch Erichsen, Group CEO
E-mail: nicolai.frisch@freetrailer.com

Freetrailer Group er en dansk teknologivirksomhed, hvis mission er at gøre det nemt at booke og låne en trailer gratis via en deleøkonomisk IT-platform.

Med en 100 procent selvbetjeningsløsning via Freetrailer Appen og den elektroniske lås gives Freetrailers Partnere og deres kunder fuld fleksibilitet, og i dag har mere end fem millioner personer gjort brug af Freetrailers service.

+100 samarbejdspartnere
+1.000 afhentningssteder
+4.300 trailere
+1.000.000 udlejninger

Freetrailer Group står i dag med et skalerbart forretningskoncept, der bygger på en innovativ IT-platform med et globalt potentiale. Freetrailer Group A/S blev børsnoteret på Spotlight Stock Market i 2018.