Bekæmp næste års hvepse nu

Så er hvepsene her igen – eller gedehamsene, som de rigtigt hedder. Sommerens første meldinger kunne godt tyde på, at 2011 kan udvikle sig til et ”hvepseår”. Og allerede nu kan det være en god idé at bekæmpe dem. I sensommeren bugner hvepseboerne nemlig af de mange dronninger, som skal grundlægge den kommende sæsons bestand.

Et hvepsebo kan rumme flere hundrede kommende dronninger, som alle vil kunne etablere nye hvepseboer i foråret 2012. Hvis boet desuden befinder sig et sted, hvor man opholder sig, er der en ekstra anledning til at uskadeliggøre det.

- Bekæmpelsen skal ske med forsigtighed. Boet kan rumme flere tusinde individer. De sværmer og angriber i flok, når de føler sig truede, siger biolog Morten Helholm fra skadedyrsfirmaet Mortalin.

- Er boet ikke lige til at finde, kan man prøve at følge efter hvepsene for at se, hvor de flyver hen. Dog bør man først sætte angrebet ind sidst på aftenen, når alle hvepseboets individer er gået til ro.

- De hvepseboer, som er frit tilgængelige behandles med insektgift på spraydåse. Sprøjt i 10-20 sekunder nedefra og op gennem boets indgange. Hvis der ikke er hvepse-trafik ved boet næste dag kan man roligt fjerne det, understreger Morten Helholm og tilføjer:

- Der kan være mange gode grunde til ikke selv at tage kampen op mod hvepsene. Boet kan sidde på et besværligt sted eller man kan være allergisk over for hvepsestik. Mortalins serviceteknikere har bi-dragten med i bilen så de altid kan tage sig af et hvepsebo. I øvrigt bruger hvepsene kun boet én sæson, så hvis man i det tidlige forår finder et stort hvepsebo på loftet er det fra sidste år, og det kan man fjerne uden videre.

Foto's kan downloades her:

TEKST TIL VEDHÆFTEDE FOTOS:

Selv om de færreste bryder sig om dem, hører hvepsene til blandt naturens nyttedyr. Mange synes dog, at de kan være for aggressive, især sidst på sæsonen. Mortalin anbefaler derfor at uskadeliggøre boet, før det bliver for stort.

FAKTABOKS:

Effektive midler mod hvepse

Biolog Morten Helholm fra Mortalin anbefaler følgende effektive midler mod hvepse:

• Hvepsefælden (Den fanger de irriterende hvepse på terrassen)
  • Mortalin Flue-aerosol (Den dræber hvepsene øjeblikkeligt)
  • Hvepsefri spray med skum (Den lukker indgangen til hvepseboet og dræber de hvepse, som kommer i kontakt med skummet)

PRESSEKONTAKT: Biolog Morten Helholm, A/S Mortalin, mobil 23 38 36 80, mh@mortalin.dk, www.mortalin.dk