Danmarks første Svanemærkede sandkasse

Miljøvenlig dansk sandkasse fremstillet af ”vikingernes teaktræ”, som sikrer en lang holdbarhed uden brug af kemikalier.

ThermoWood er fremstillet af langsomt voksende, PEFC-certificeret finsk fyrretræ, som derpå er varmebehandlet efter en mere end 1000 år gammel metode fra vikingetiden.

- Vikinger forkullede ydersiden af de træpæle, der skulle i jorden og de pæle, som blev udsat for vand eller konstant fugt. Man vidste ikke hvorfor, men akkumuleret viden gennem generationer fortalte vore forfædre, at holdbarheden blev mangedoblet ved kraftig opvarmning af pælene – og den metode har vi nu taget i brug, fortæller Dan Andersen.

- Mange danskere har en klar miljøholdning til de produkter de køber og forbruger. Nogle træprodukter medfører miljøbelastning og problemer med den senere bortskaffelse af produktet. Nu kan de i stedet vælge at købe sandkasser, borde og bænke fremstillet af det, man kunne kalde ”vikingernes teaktræ”, som ydermere er Svanemærket og TÜV godkendt.

Miljørigtigt og formstabilt træ

Ved varmebehandlingen trækkes al harpiks, samt en del af den bundne vand i cellerne ud af træet. Denne behandling består kun af varme og vanddamp, som bevirker at fyrretræet bliver gennemfarvet brunt – lidt i stil med teak og mahogni.

Resultatet er en god holdbarhed, og en forbedret evne til at modstå fugtpåvirkninger, samt at træet ikke indeholder harpiks og er meget formstabilt.

Den voksende grad af miljøbevidsthed i Danmark betyder, at der formentlig vil være stor interesse for legeredskaber udført i Svanemærket ThermoWood. Dan Andersen tilføjer at pr. 1.april 2011 vil bl.a. de to store kæder Bauhaus og Silvan markedsføre den dansk producerede sandkasse samt borde og bænke fra samme serie.

Foto's kan downloades her:

BILLEDTEKST:

Moelvens sandkasse har det nordiske Svanemærke for miljøvenlig og bæredygtig produktion. Den tyske TÜV-godkendelse betyder, at også sikkerheden er i orden. Størrelsen er 120 x 120 cm, og låget fungerer som bænke.

PRESSEKONTAKT:

Dan Andersen, Moelven Danmark A/S, telefon: 20 16 98 88, e-mail: dan.andersen@moelven.dk