Gå på musejagt med en kuglepen

Vinteren står for døren, og musene er på vej ind i vores varme boliger. En ganske almindelig kuglepen er et perfekt værktøj, når du skal finde de steder, hvor musene kan komme ind. Her er nogle gode råd til musejagten.

”Netop nu er det en god idé at tjekke huset grundigt, inden musene for alvor slår vinterlejr i vores boliger, ” siger biolog Louise Paaschburg fra skadedyrsfirmaet Mortalin. ”Du behøver ikke noget særligt udstyr – brug en ganske almindelig kuglepen på cirka 7 mm i diameter. Hvert eneste hul, hvor en sådan kuglepen kan komme ind, betragter musene som en middagsinvitation.

Mus kan være farlige gæster. De kaster sig gerne over mad og affald i skraldespande. De laver reder i vores tøj og møbler. Rigtigt farligt bliver det, når musene begynder at gnave i de elektriske installationer, som de synes er en særlig delikatesse. Det medfører risiko for kortslutninger og brand. Musene efterlader desuden urin og ekskrementer overalt hvor de færdes, og de udgør en reel smitterisiko for både mennesker og dyr.”

Ekspertens gode råd

Den lange og kolde vinter 2009-2010 gik hårdt ud over såvel mure som træværk og fundamenter. Du skal tætne huset overalt, med passende materialer – bortset fra de åbninger til ventilationen, som ikke må stoppes til, for huset skal jo kunde ånde.

Åbninger fra tørretumblere, udsugninger mv. må heller ikke stoppes til. De kan til gengæld sikres mod mus og andre skadedyr ved hjælp af specielle net. Skadedyrsfirmaerne sælger sådanne net, som tillader luftskifte, men samtidig er stærke nok til at holde de uvelkomne gæster ude.

Her får du nogle gode råd, som kan hjælpe dig med at undgå mus:

• Luk altid kældervinduer
  • Sørg for at ruder er intakte
  • Sæt fintmaskede net i ventilationsåbninger
  • Tjek at der er lukket omkring rørgennemføringer
  • Undgå bevoksning omkring bygninger.

Sæt strøm til musen
En ny og hygiejnisk metode er den elektriske musefælde, som giver musen et dødbringende stød. Læs mere om den elektriske musefælde til indendørs brug på www.mortalin.dk.

De traditionelle levendefangende fælder eller smækfælder er også effektive, men husk lokkemad til fælderne: Mortalin anbefaler et helt nyt og meget effektivt lokkemiddel på tube, som er specielt udviklet til musefælder.

Download foto's her:

BILLEDTEKST:

Mus gnaver i ledninger, og det giver risikoen for kortslutninger og brand. Efterladt urin og ekskrementer fra mus udgør desuden en smitterisiko for både mennesker og kæledyr.

KONTAKTINFORMATION:

Biolog Louise Paaschburg, A/S Mortalin, telefon 56 36 59 28, mobil 23 38 36 91, lpa@mortalin.dk