Håndholdt instrument med trådløs kommunikation for CTD profilmåling

Den nye CastAway™ CTD (conductivity, temperature & depth) profilmåler fra YSI er verdens første håndholdte instrument for øjeblikkelig måling af ledningevne, temperatur og niveau. Herved får oceanografer, hydrologer og miljøvagter mulighed for hurtigt at indsamle pålidelige data for fersk- eller havvand fra enhver mole, bro eller båd.

CastAway™ CTD tilbyder en intuitiv brugerinterface via et tydeligt LCD display, der også viser indsamlede data som statistik eller grafiske profiler. Det vandtætte og robuste måleinstrument har et solidt gummiarmeret hus, der tåler barske miljøer og hårdhændet håndtering.

CastAway™ anvender Bluetooth kommunikation, så der ikke er behov for kabler og stik. Driften sker via to AA batterier med en levetid på mere end 40 timers måling.

Målinger startes med tre tryk af en magnetisk "pen", instrumentet kastes i vandet og efter et kort øjeblik har CastAway målt ledningsevne, temperatur og niveau.Via LCD displayet kan måledata umiddelbart studeres og ved at koble data med GPS informationer, med en nøjagtighed på 10 meter, er der stort set ikke behov for notater i felten. Start og slut data for alle målinger logges i instrumentets interne hukommelse med position og tid, og kapaciteten rækker til mere end 750 målinger.

CastAway leveres med GIS software, hvorved de loggede data, der overføres via Bluetooth til en pc, markeres på et interaktivt landkort.

Instrumentet, med en diameter på 7 cm og længde på 20 cm, vejer kun 450 gram.

Kontakt Majbritt Hye hos Hans Buch A/S for yderligere information.

Telefon: 43685266, mail: mh@hansbuch.dk