Ny tendens: Flere vælger gas når de skal grille

Stadig flere danske forbrugere vælger at købe en gasgrill. I det seneste par år er den traditionelle kuglegrill til kul og briketter især blevet udfordret af en schweizisk gaskuglegrill. Det viser salgstal fra Bauhaus, der har 15 varehuse fordelt rundt om i landet.

Danmark har i årevis været et land, hvor flertallet vælger en grill til kul og briketter. I fleste andre lande har gasgrillen vundet markedsandele. Denne tendens er nu også på vej herhjemme. Produktchef i Bauhaus Steen E. Buch bekræfter tendensen:

Stadig flere kunder synes, at det skal være hurtigt og let at lave mad på grillen. Mange elsker hyggen omkring det at grille. Desværre tager det tid at tænde kul og briketter – også hvis man f.eks. kun lige vil grille et stykke kød, en grillpølse eller lave noget wok. Gasgrillen bliver derimod brugsklar på et par minutter.

Let betjening lokker

Med en salgsfremgang på 25-30 % i det sidste par år ser det ud til, at stadig flere vil grille med gas til daglig. Den schweiziske Outdoorchef gaskuglegrill giver nu forbrugerne mulighed for at kombinere gasgrillens lette betjening med kuglegrillens kulinariske fordele. Man kan f.eks. hurtigt skifte mellem direkte og indirekte stegning uden at skulle bakse med varme kul.

Med en Outdoorchef gaskuglegrill kan man lave de samme typer mad som på en almindelig kuglegrill – det er bare hurtigere og nemmere. Steen E. Buch mener dog, at mange fortsat vil bruge kuglegrillen til kul og briketter, når de har god tid, f.eks. i weekenden hvor man hygger sig med at tænde op i grillen.

Sammenlignet med tilberedning af mad i køkkenet er det nu lige så hurtigt at bruge en gaskuglegrill – samtidig med at man får kuglegrillens smagsmæssige fordele. Rengøringen af en gaskuglegrill går også hurtigere end at skulle rense efter brugen af kul og briketter.

Regionale forskelle

Tallene viser også, at der er store regionale forskelle: Salgsfremgangen for gaskuglegrillen er foreløbig et fænomen, som Bauhaus har observeret i hovedstadsområdet og de øvrige store byer, men tendensen ser nu ud til at være på vej i provinsen.

Download foto's her:

KONTAKTINFORMATION FOR MEDIERNE: