Ny vej til sundere friturestegning

Eksperter i fødevaresikkerhed har udarbejdet Fritureguiden, som kan hentes gratis på internettet

Friturestegning er populær: En stor del af de 10.000 spisesteder i Danmark sælger mad tilberedt i fritureolie. Dertil kommer den private friturestegning. Måltidet med den lækre og sprøde overflade behøver ikke at være skadeligt for sundheden, blot fritureolien er af god kvalitet, stegningen sker ved 160 – 175° C og andre regler overholdes.

Lige nu gennemfører Fødevarestyrelsen en landsdækkende kontrol af alle, der sælger friturestegte pommes frites. Og dette initiativ får ros fra en ekspert i fødevaresikkerhed:

”Friturestegningen har en række fortrin, men enkelte sundheds- og sikkerhedsmæssige forhold kræver opmærksomhed, så man bl.a. minimerer dannelsen af transfedtsyrer i olien og akrylamid i selve fødevarerne,” siger Esther Ravnskjær Juul fra A/S Mortalin.

Fritureguiden

En pjece med 10 gode råd til bedre friturestegning kan downloades gratis på www.mortalin.dk. Her er rådene i en forkortet udgave:

• Brug fritureolie med den rigtige fedtsyresammensætning: En god rettesnor er min. 50 % enkeltumættede fedtsyrer, max. 50 % flerumættede fedtsyrer, max. 3 % linolensyre og max. 2 % transfedtsyre.
  • Hold fritureoliens stegetemperatur på 160 – 175° C, så minimerer du dannelsen af skadelige stoffer som akrylamid.
  • Skru ned for temperaturen ved længere pauser i stegningen (dog ikke under 120° C)
  • Tjek altid temperaturen på olien med et eksternt termometer (den indbyggede termostat i frituren er ikke nok)
  • Fjern altid fødevarerester fra fritureolien – filtrér olien hvis du vil forlænge levetiden
  • Ryst kurven mindst 10 gange, når du tager maden op fra fritureolien så mindsker du fedtoptaget.
  • Hold olieniveauet stabilt ved at supplere med frisk olie af god kvalitet.
  • Salt nedbryder olien – tilsæt først salt, når kurven ikke længere hænger over olien
  • Udskift fritureolien i rette tid – brug f.eks. en teststrimmel fra Mortalin til tjek af olien
  • Sørg for ordentlig udsugning, så eventuelle skadelige stoffer fra olien fjernes med dampen.

Ved at følge Fritureguidens 10 gode råd minimerer man dannelse af akrylamid og transfedtsyrer, som kan være sundhedsskadelige.

Download foto her: http://tsm.dk/images/presse/fritureguiden.jpg

BILLEDTEKST:

Fritureguiden fra Mortalin anbefaler at holde fritureoliens temperatur på 160 – 175° C, så minimeres dannelsen af skadelige stoffer, og olien bevarer sine gode egenskaber i længere tid.

KONTAKTINFORMATION:

Esther Ravnskjær Juul, afd.chef (fødevaresikkerhed), A/S Mortalin, tlf. 20 10 34 33, erj@mortalin.dk