Nyt ventilationsanlæg nedbringer energiforbrug markant

Amagerværket er blandt de første, der har nedbragt energiforbruget med 45 % ved at udskifte et eksisterende ventilationsaggregat med et nyt fra Novenco i Næstved

Bygninger sluger store mængder energi og bidrager dermed i betydeligt omfang til den globale opvarmning. Især ventilationsanlæg er kommet i kritisk søgelys, fordi ny teknologi kan nedsætte forbruget og reducere CO2-udslippet.

Et godt eksempel på forbedret teknologi er den danske ventilationsvirksomhed Novencos nye ventilationsaggregat Climaster ZCN. Et af de første aggregater er solgt til Amagerværket i København, som leverer el til det nordiske elnet og fjernvarme til det storkøbenhavnske fjernvarmenet:

”Vi har udskiftet et eksisterende ventilationsaggregat med Novencos nye energibesparende aggregat. Det gamle brugte 33 kW, hvorimod det nye blot bruger 18 kW. Denne markante energibesparelse er vi naturligvis godt tilfredse med”, siger Hans Kurt Johansen, som er projektansvarlig på Amagerværket.

Økonomisk set betaler det sig at udskifte selv nyere ventilationsanlæg, idet investeringen kan være tjent hjem på få år.

Dansk førerposition på markedet

For Novenco giver lanceringen af de nye ZCN ventilationsaggregater en styrket position på det danske og internationale marked. Virksomheden sætter ganske enkelt en helt ny standard for energieffektiv ventilation:

”Stadig strengere energikrav både inden for og uden for EU vil få byggeriet til at prioritere mere grønt og energioptimere både nye og eksisterende bygninger. Det har derfor været helt naturligt for os at fokusere på netop energiforbedring ved udviklingen af den nye generation af ZCN,” siger salgsdirektør Stig Tiedemann, Novenco.

”Vi udfordrer markedet ved at tilbyde kunderne det laveste specifikke elforbrug og samtidig et markant lavere lydniveau. Dette har været muligt, fordi vi i den nye generation af ventilationsaggregater anvender vores ZerAx ventilator, der udmærker sig som den mest effektive og samtidig lydsvageste ventilator i sin klasse”, siger Stig Tiedemann og fortsætter, ”for yderligere at minimere energiforbruget anvendes ventilatorer med frekvensreguleret drift, således at anlægget kun lige tilfører nøjagtigt den luftmængde, der er påkrævet på det pågældende tidspunkt.”

Det specifikke elforbrug ligger langt under de lovpligtige krav og giver dermed arkitekter og rådgivere langt større fleksibilitet inden for energirammen.

Fakta om Climaster ZCN aggregatet:

• Energibesparelser på helt op til 50 % kan opnås ved udskiftning af gamle ventilationsanlæg
  • Aggregaterne er udstyret med Novencos nye ZerAx aksialventilator, der har verdens højeste virkningsgrad på op til 91 %
  • SEL-værdien (Specifikt Elforbrug til Lufttransport) kan typisk reduceres med ca. 25 % og kommer dermed langt under de lovpligtige krav
  • Lydniveauet er forbedret markant og er nu lavere end de hidtil lydsvageste ventilationsaggregater på markedet
  • De store energibesparelser giver en kort tilbagebetalingstid på helt ned til et par år
  • Den bedre ydelse gør det muligt at gå ned i aggregatstørrelse og dermed spare plads ved bygningsmæssige begrænsninger
  • Aggregatet leveres med Eurovent certifikat, som er et kvalitetsmærke og en garanti for produktets ydelse

Yderligere information:

Stig Tiedemann, salgsdirektør, Novenco, mobil 29 69 15 60, email stt@novencogroup.com

Fotos vedhæftet:

"Amagervaerket.jpg”

Amagerværket udskiftede et eksisterende ventilationsaggregat med Novencos nye ZCN og har reduceret energiforbruget med over 45 %.

Download foto her: http://tsm.dk/images/presse/amagervaerket.jpg

”Stig_Tiedemann_ved_ZCN_med_ZerAx.jpg”

Stig Tiedemann forventer stigende efterspørgsel på energibesparende ventilationsaggregater, idet det nu kan betale sig både miljømæssigt og økonomisk at udskifte selv nyere anlæg. Foto: Steen Knarberg

Download foto her: http://tsm.dk/images/presse/Stig_Tiedemann_ved_ZCN_med_ZerAx.jpg

Om Novenco:

Med mere end 60 års erfaring er Novenco blandt verdens førende leverandører af kvalitetsløsninger til ventilation, aircondition og køling på land og til søs. Produkterne og systemerne sælges over hele verden via datterselskaber og agentnetværk. Novenco gruppen beskæftiger ca. 600 medarbejdere, der arbejder mod et fælles mål: at udbyde innovative miljø- og energivenlige løsninger, der tilgodeser menneskets behov for   komfort og sikkerhed. Novenco er ejet af Dania Capital.